Itt a Határőrség!

Közeleg június, a Múzeumok Éjszakája! Az idén 22-e szombatra eső találkozó előkészítése sok munkát igényel – az egyik jelentős lépést múlt hét végén tettük meg, amikor a hagyományőrzőkkel együtt kerestük föl a Határőr Emlékhelyet Apátistvánfalván…50e5136b-29df-4ea5-9799-6b69e3d66689

Vendéget látni többféleképpen is lehet. Van ugye a két véglet; egyszer amikor a szó szoros értelmében kiszeretik az embert a házból (lányos/fiús anyukák a gyermekük párját) – míg a másik esetben meg annyira megy a trakta, hogy az már szinte közvetlen családias vonásokat ölt. Nos, a Határőr Hagyományőrzők Baráti Társaságának és a HA5KDR tagjainak a múlt hét végén – hála Alhadnagy Úrnak és párjának – ez utóbbiban volt része. Amit mi kaptunk vendéglátás címén Szigligeten, arról csak szuperlatívuszokban lehet beszélni. Az ételek és italok, de legfőképpen az őszinte vendégszeretet jó eséllyel egy kőszentet is életre keltett volna.

ab694b37-201b-406d-ab38-35fe98d8ca40
Ilyen kilátás fogadott bennünket…

A kirándulás és a foglalkozás célja egyébként az volt, hogy a június 22-i Múzeumok Éjszakáján zajló eseménysorra felkészüljünk. Az érkezés pénteken történt Szigligetre a MEDOSz hotelbe, majd szombaton átszálltunk egy echte HŐR-ös feliratú zöld-fehér Latvija típusú személyszállító géperejű kisbuszba, s azzal elpályáztunk Apátistvánfalvára, a Határőr Emlékhelyre. Ez utóbbi egyébként ismerős lehet rendszeres olvasóinknak, hiszen tavaly is ide mentünk e jeles alkalomkor. Akkor minden várakozás fölött teljesítettünk – így nagyon bízunk abban, hogy idén sem lesz másként. Az éj egyébként délelőtt kilenckor indul és tart kifulladásig, továbbá rádiós találkozónak is beillik, melyekről ez a remek oldal, azaz a HAmatőr fórum is naprakész információkat nyújt. Az odaút egyébként telve volt eseményekkel, ami alatt azt értjük, hogy a busz nem mindig azért dölöngélt, mert rossz volt az aszfalt- hanem sokkal inkább azon okból, hogy a benne ülő csapatot majd szétvetette a jókedv! 🙂

badbf0e9-3ec8-4b20-b91b-41dc11d631f6
A fentebb említett zöld-fehér géperejű jármű. Zseniális egy szerkezet, nekünk elhihetitek… 🙂
ff4d406f-cbad-4887-9e82-5aadd04a9273
Készülnek a korhű feliratok!

Miután megérkeztünk a kedves őrségi településre, azonnal nekifogtunk tervezni. A tavalyi Zil-es fiaskó után úgy számolunk, hogy idén már ott lesz a klub R-137-es állomása, továbbá szokás szerint jönnek a katonák is, így aki ellátogat hozzánk, az jó eséllyel két híradójárművet szemlélhet majd…

cd980b13-4a7a-4469-b352-706991a99c1c

A fenti fotón amúgy az szemlélhető, hogy HA8BIT Peti leült rádiózni, míg HG6PTZ Tomi (b) és HA7EO Attesz (j) átment szemlélődő üzemmódba. Utóbbi amateurtárs egy idő után olyannyira felhevült az FT8-as üzemmód iránt, hogy elfoglalta Peti helyét… 🙂

a2951532-e4fe-4da7-9d09-59427176e6bb
Mint Attesz mutatja: FT-nyóóóóóóóóóccc… 🙂 🙂 🙂

Mi közben azt is tisztáztuk, hogy az emlékhelyen belül hová kerülnek majd a határőrségnél is rendszeresített katonai rádiók, azaz az R-154 Molibdén és az R-4 Labe vevők. Ezek a klub tulajdonában maradnak, de úgy véljük, ott jobb helyük van, mint egy elzárt, csak kevesek által látogatható helyen.

d95ea857-20fe-4a3d-8aaf-64d642c8b8d8
Szorgoskodó fényezők a másik határőr autónál…
23323657-fc58-43a8-a6e9-361dd769b077
HA7PTY Pityesz és Hegyomlás Andris az első autót adjusztálja… 🙂

Az időnk amúgy sajnos eléggé szűkre szabott volt, hiszen fél ötre vissza kellett érnünk Szigligetre. A busz persze hazafelé is dülöngélt, de ezért megint csak a móka és a kacazagás volt a felelős. Aki nem utazott még muzeális járműben, az semmiképpen ne hagyja ki, ha efféle lehetőséget sodor elé az élet. Persze a vidámsághoz barátok is kellenek, de hát arról minden érintettnek magának kell gondoskodnia. (Vagy hívjatok meg minket társaságnak, s akkor garantált lesz a hetedhét-határra szóló vidámság.) 🙂

cbb18373-6f00-4b92-bd87-9f7d6b9f7ea5
Koktélszőlő

Nos, bár késve tudtunk csak buszra szállni, de a kiszabott időre be is gördültünk a hotelbe – ahonnét rövidke cihelődés után már indultunk is a Németh Pincészetbe egy kiváló borkóstolóra.

2783b4d6-40dd-4242-8a9a-1cd52d57a5a3
Ahol sok más mellett efféle terülj-terülj asztalkámban volt részünk…

A gazda remek ember, a felesége olyan kenyeret sütött, hogy a “fülünk kettéállt” tőle, a húsok és a sajtok pedig fenségesek voltak. Na és a nedűk! Talán nem tévedünk sokat, ha azt mondjuk, akár már ma este indulnánk vissza egy újabb körre! Mondhatjuk úgy is: induljon az ízlelőbimbók kényeztetése!

Mire este visszatértünk a szállásunkra, megérkezett Keró és párja, Mari is. Utóbbi felséges édességgel lepte meg a társaságot. (Lásd lentebb.)

ea71f3f0-d02b-4817-9af5-7bb342f1229a

Reggel aztán újabb meglepetés várta a kollektívát, hiszen ott állt az udvaron egy…

d5fb47cc-f6c3-4913-91e3-32c42fadf90f
Egyedülálló autó, egyedülálló fényezés…
041bbce6-a426-4bcb-a149-9b50bc321b7d
Hát nem álomszép a Latvija Raf-2203?! De bizony az. (Így, kijelentő módban.)

A társaság persze nem bírta ki, hogy ne menjen egy-egy kört ezzel a csodás vörös-fehér járgánnyal. S az már csak a hab a tortán, hogy az úton minden szembejövő sofőr és utas úgy bámult, “hogy csak na”.

Tényleg.

e4a95ccc-efa8-4bca-a626-a63bbd57bfbb
Döme barátunk a HŐR-ös autó volánjánál

Írhatnánk még sok mindent, de legyen elég mára ennyi, mert különben holnapra nem marad mit a gépbe vetni. 🙂 Továbbá az olvasók türelmére is gondolni illik.

Búcsúzóul pedig még egy panorámakép.

675ad2d1-2694-45a3-a8d2-242dfebc31dd
Azért erre a látványra kelni vasárnap reggel – na, ez véletlenül sem utolsó élmény…

Találkozzunk az éterben – és a Határőr Emlékhelyen is június 22-én szombaton. Rádiózzatok, ne csak antik lomhalmokkal, és ha Szigligeten jártok, semmiképpen ne hagyjátok ki a Németh Pincét! 🙂