Mint az elmúlt napokban többször utaltunk rá, elég érdekes és értékes anyagokra bukkantunk a közelmúltban a külső D-2-es raktárban. Most a Gamma által a háború előtt és alatt gyártott DR3 mintájú háromszögmegoldó tárcsáról emlékezünk meg. A cikk akkor lesz igazán izgalmas, ha tudjuk, hogy ezt a vakrepülés és a rádióiránymérés esetén is használták a magyar pilóták. A leírás elkészítésében kiemelt segítséget nyújtott Mart Tamás, aki a kiváló pumaszallas.hu oldalt menedzseli.
A hozzánk befutott privát információk szerint nem elképzelhetetlen, hogy a Szathmári alhadnagy feliratú tárcsa anno néhányszor a magasban is járt, sőt, esetleg némi lövöldözésnek és bombázásnak is tanúja lehetett…
A külső D-2-es raktárban igen fura dolgok lapulnak. Például a sok lomhalom mellett a minap leltünk egy olyan dobozt is, amelyben a sok nehéz vasak’, háborús német akármik és egyéb izgalmak mellett ez a Gamma által gyártott számtárcsa is ott figyelt.
Egy – akkor még csak sejtett funkciójú – titokzatos tárcsa egyik…
…és másik oldala
Mivel efféle “akármit” legutóbb a hadtörténeti múzeum második világháborús kiállításán láttunk, gondoltuk, elhozzuk, hátha jól érezzük s köze lesz a rádió irányméréshez is. A munkahelyre beérve az első dolgunk a gúgli felütése (Háromszögmegoldó DR3 minta) volt, amely első találatkén rögvest a fentebb is említett Pumaszállást hajította elénk. A böngészés közben örömmel fedeztük fel, hogy e remek, az ápoltaknak bátran ajánlható digitális kikötő egyik mentora Mart Tamás régi és kedves levelezőtársunk. Kapcsolatunk még onnan datálódik, amikor a HA5KDR hét részre bontva elsőnek tette rendbe idehaza a Horthy-kori repülőgép rádióberendezéseket.
Tamás volt oly szíves, s megengedte, hogy az általa magyarra fordított valamint innen-onnan rendkívüli szorgalommal összegereblyézett anyagot átvegyük a mi oldalunkra. Ezt itt is hálás szívvel köszönjük!
Mivel az említett szájton (annak is a vége felé) szinte minden szabatosan lejegyezve olvasható, mi csak egy példát mutatunk be – s az nem lesz más, mint a címben is említett rádió-iránymérés. Ahhoz viszont a téma könnyebb emészthetősége végett mellékelünk pár fényrajzot olvasóinknak.
Ahhoz, hogy a rádióirány mérés esetében sikeresek lehessünk, az iránytű oldalt és az iránytű gyűrűt kell használnunk. Alapvetően amúgy ezzel a módszerrel lehet meghatározni a szélirány relatív szögét IS – mármint azt, hogy a repülőgép haladási irányához viszonyítva honnan éri a léghuzat a szárnyaló vaskazettát. Mi azonban itt és most érthető okokból a rádiózással foglalkozunk, s nem a légárammal – de ha Te éppen a meteofan.hu oldalról tévedtél ide, akkor a lomhalom szó helyére bátran tedd oda a szelet. 🙂
Tehát ugorjunk neki, s lássuk végre a lényeget! Amennyiben azt szeretnénk tudni, hogy a rádiójel honnan az ördögből érkezik a göpzajhoz’ a belső gyűrű 0 fokát – azaz az apró repülőgép ikont – a masinánk haladási szögére forgatjuk – ez mondjuk legyen most a példa kedvéért kereken 235 fok.
A mindenhez is értőknek tuti homályos lesz e kép – míg az ésszel, értelemmel és jó szívvel élők pontosan tudják, hányadán áll a tárcsa… 🙂
Ha ezzel végeztünk, a kurzort oda forgatjuk, ahonnan a rádióirányt mérő kolléga veszi az irányadó jeleit. Legyen ez esetünkben 310 fok.
Ha mindent jól csináltunk, akkor kiderül, hogy a relatív rádióirány – amelyet a kis kék szimbólumnál olvassunk le a belső tárcsáról – bal 75 fok. Azért bal, mert az Észak jelet mindig magunk elé helyezzük a tárcsán, s ami attól jobbra esik, az a jobb – és fordítva.
Nem is olyan bonyolult, ugye? 😉 A többi funkciót pedig megtaláljátok a Pumaszálláson.
Baráti 73!
HA5CBM
Miklós
Military Szakosztály