A Gamma háromszögmegoldó használata

Mint az elmúlt napokban többször utaltunk rá, elég érdekes és értékes anyagokra bukkantunk a közelmúltban a külső D-2-es raktárban. Most a Gamma által a háború előtt és alatt gyártott DR3 mintájú háromszögmegoldó tárcsáról emlékezünk meg. A cikk akkor lesz igazán izgalmas, ha tudjuk, hogy ezt a vakrepülés és a rádióiránymérés esetén is használták a magyar pilóták. A leírás elkészítésében kiemelt segítséget nyújtott Mart Tamás, aki a kiváló pumaszallas.hu oldalt menedzseli.

187c591c-d13a-4e0e-b598-d8f252e6100d

A hozzánk befutott privát információk szerint nem elképzelhetetlen, hogy a Szathmári alhadnagy feliratú tárcsa anno néhányszor a magasban is járt, sőt, esetleg némi lövöldözésnek és bombázásnak is tanúja lehetett…

A külső D-2-es raktárban igen fura dolgok lapulnak. Például a sok lomhalom mellett a minap leltünk egy olyan dobozt is, amelyben a sok nehéz vasak’, háborús német akármik és egyéb izgalmak mellett ez a Gamma által gyártott számtárcsa is ott figyelt.

3szog-4

Egy – akkor még csak sejtett funkciójú – titokzatos tárcsa egyik…

3szog-5

…és másik oldala

Mivel efféle “akármit” legutóbb a hadtörténeti múzeum második világháborús kiállításán láttunk, gondoltuk, elhozzuk, hátha jól érezzük s köze lesz a rádió irányméréshez is. A munkahelyre beérve az első dolgunk a gúgli felütése (Háromszögmegoldó DR3 minta) volt, amely első találatkén rögvest a fentebb is említett Pumaszállást hajította elénk. A böngészés közben örömmel fedeztük fel, hogy e remek, az ápoltaknak bátran ajánlható digitális kikötő egyik mentora Mart Tamás régi és kedves levelezőtársunk. Kapcsolatunk még onnan datálódik, amikor a HA5KDR hét részre bontva elsőnek tette rendbe idehaza a Horthy-kori repülőgép rádióberendezéseket.

Tamás volt oly szíves, s megengedte, hogy az általa magyarra fordított valamint innen-onnan rendkívüli szorgalommal összegereblyézett anyagot átvegyük a mi oldalunkra. Ezt itt is hálás szívvel köszönjük!

Mivel az említett szájton (annak is a vége felé) szinte minden szabatosan lejegyezve olvasható, mi csak egy példát mutatunk be – s az nem lesz más, mint a címben is említett rádió-iránymérés. Ahhoz viszont a téma könnyebb emészthetősége végett mellékelünk pár fényrajzot olvasóinknak.

Ahhoz, hogy a rádióirány mérés esetében sikeresek lehessünk, az iránytű oldalt és az iránytű gyűrűt kell használnunk. Alapvetően amúgy ezzel a módszerrel lehet meghatározni a szélirány relatív szögét IS – mármint azt, hogy a repülőgép haladási irányához viszonyítva honnan éri a léghuzat a szárnyaló vaskazettát. Mi azonban itt és most érthető okokból a rádiózással foglalkozunk, s nem a légárammal – de ha Te éppen a meteofan.hu oldalról tévedtél ide, akkor a lomhalom szó helyére bátran tedd oda a szelet. 🙂

Tehát ugorjunk neki, s lássuk végre a lényeget! Amennyiben azt szeretnénk tudni, hogy a rádiójel honnan az ördögből érkezik a göpzajhoz’ a belső gyűrű 0 fokát – azaz az apró repülőgép ikont – a masinánk haladási szögére forgatjuk – ez mondjuk legyen most a példa kedvéért kereken 235 fok.

6c521420-063c-40da-8453-ad4dd7739d3e

A mindenhez is értőknek tuti homályos lesz e kép – míg az ésszel, értelemmel és jó szívvel élők pontosan tudják, hányadán áll a tárcsa… 🙂

Ha ezzel végeztünk, a kurzort oda forgatjuk, ahonnan a rádióirányt mérő kolléga veszi az irányadó jeleit. Legyen ez esetünkben 310 fok.

b9cbc9ac-2cbd-4d26-ac46-31fc58fd8c5d

Ha mindent jól csináltunk, akkor kiderül, hogy a relatív rádióirány – amelyet a kis kék szimbólumnál olvassunk le a belső tárcsáról – bal 75 fok. Azért bal, mert az Észak jelet mindig magunk elé helyezzük a tárcsán, s ami attól jobbra esik, az a jobb – és fordítva.

Nem is olyan bonyolult, ugye? 😉 A többi funkciót pedig megtaláljátok a Pumaszálláson.

 

Baráti 73!

 

HA5CBM

Miklós

Military Szakosztály

 

 

 

 

 

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .