Rendrakás a Horthy-kori repülőrádiók között – VIII. rész

Sorozatunk gyakorlatilag befejeződött – azaz mi ennyit tudtunk hozzátenni ahhoz, amit mások korábban leírtak. Ami itt jön, az csak hab a tortán. Túlzás nélkül gondoljuk úgy, hogy számos unikális adatot tudattunk honlapunk látogatóival, így ha másért nem, ezért mindenképpen megérte végigolvasni cikkeinket. Ahogy ígértük, adunk egy összegzést – továbbá itt és most jelezzük, érdemes lesz visszanézni, mert időről-időre közlünk majd olyan, repüléssel kapcsolatos információkat, amelyek korábban szintén nem láttak napvilágot sehol. Némelyik rövidke lesz, némelyik hosszabb – ám ezen nem kell csodálkozni, hiszen tudjuk, olykor tíz sor többet mond mint egy ötszáz oldalas nagy regény. Az ismertetők sorába illeszkedik mai (személyes indítású) anyagunk is, amely a FuG16z eredeti magyar nyelvű leírásából mazsolázik, de tervezzük hamarosan az R/7e ejtőernyősök által használt berendezés- valamint az összes, háború előtt használt egyéb adó-vevő készülék bemutatását is. Ha bármi kérdésed van a témával kapcsolatban, keress meg minket, hiszen ahogy eddig, úgy a jövőben is a legjobb tudásunk szerint igyekszünk majd segíteni Neked.

A cikk végére pedig bónuszként beteszünk egy listát azért, hogy a páncélostechnika szent megszállottjai is találjanak nálunk nekik tetszetős anyagot.

S végül ismét és nagy tisztelettel kérjük: ha idézel, hivatkozz a HA5KDR honlapjára – ha másért nem azért, mert ez a tisztesség minimuma.

0011j

És akkor íme fentebb az összegzés. 🙂

Folytatás

The End-Fed Half Wave Antenna a bit Differently

Istvan Agg, HA5CLF / N9EU

My favorite SOTA antenna is the End-Fed Half Wave Antenna. There are many good descriptions on the net about this type of antenna. I recommend a good reading on this subject by Steve Yates, AA5TB at: www.aa5tb.com/efha.html. However, let me write about it from a slightly different perspective that was not very obvious from the articles I read. This article will describe a 40/30/20m band end-fed half wave antenna, focusing on its matching unit. It will present its parameters, so anybody with basic home-brew skills will be able to build it. Nevertheless, I will also describe, how it is designed, if one decides to embark on building it for different bands.

Folytatás

Az Airbus A-319-es gépek bemutatása Kecskeméten

Úgy gondoljuk, az oldal színesítéseként olykor érdemes kilépni a rádióamatőrizmus világából – így most is ezt tesszük. Bízunk benne, az alábbi képösszeállítás elnyeri olvasóink tetszését. A fényrajzok Kecskeméten, az MH 59. Szentgyörgyi Dezső repülőbázison készültek a Magyar Honvédség két új Airbus A-319-es személyszállító gépének bemutatásán. A fő hangsúly a fotókon van, szöveg alig lesz. Jó nézelődést kíván a HA5KDR közössége!

We think sometimes you have to write something else. So now we do this. We look forward to seeing the picture collection beautiful. In Kecskemét, at the MH 59th Dezső Szentgyörgyi aircraft, two Hungarian Air Defense A-319 passenger aircrafts were presented. Text will hardly be. The HA5KDR community wants a good look!

IMG_2819

Folytatás

Rendrakás a Horthy-kori repülőrádiók között – IV. rész

Irányvevő és célrepülő (128 N) – pusztán ennyi szerepel címként a HTI könyv 61. oldalán. Ám ha tovább olvassuk, azonnal kiderül, itt bizony egy olyan masináról van szó, amelyet távolfelderítő és bombázógépeken önbemérésre és célrepülésre használtak. Ellenállomásként (azaz esetünkben irányadónak) pedig vagy az R/17-et, vagy az ellenséges/saját hivatalos műsorszóró adókat vették igénybe. Utána pedig a PeilG VI. jön. Korábbi, a Magyar Királyi Honvédség légi erejének repülőrádióival foglalkozó cikkeink itt érhetőek el: 1. etap2. etap és a 3. etap. Ígérjük, a cikksorozat végén közlünk majd egy táblázatot, amelyben az eddig megjelent információkat röviden összegezzük, akár csak azt, hogy a magyar R/x számú készülékeknek mi volt az eredeti német megfelelője. Ezt eddig azért hanyagoltuk, mert egyrészt nem óhajtottunk zavart okozni az amúgy sem könnyedén átlátható helyzetben, másrészt pedig itt és most vállaltan a magyar számozást/metodikát vettük górcső alá.

Ha idézel bennünket, tisztelettel kérünk, hivatkozz a HA5KDR BFRK rádióklubra – ez ugyanis a tisztesség minimuma.

63j

Folytatás

Rendrakás a Horthy-kori repülőrádiók között – III. rész

Miután tegnap HA8BDE Dénes Om igen részletesen bemutatta az R/14-et, korábban pedig mi a többi rádiót, következzék a sorban utána álló R/15. Ez egy sötét ló, amelyről a számán kívül a téma ismerői sem tudtak túl sokat mondani. Tehát ami most jön, forrásközlés, így arra kérünk, ha idézel, hivatkozz a honlapunkra. Írunk pár sort az R/15a-ról is – igaz, ezt a vasút, egészen pontosan a Központi Szállításvezetőség használta, de mivel ez sem közismert, megosztjuk néhány adatát. Mai cikkünk zárásaként pedig a repülőtereken is használt 35 M és 36 M iránymérő készülékeket mutatjuk be.

45j

Folytatás

Rendrakás a Horthy-kori repülőrádiók között – II. rész

Folytatjuk tegnap indított sorozatunkat. A fő részt ezúttal HA8BDE Balás B. Dénes írta az R/14-ről, de magunk is hozzátettünk jó pár fontos apróságot az említett HTI könyvből. Továbbá készítettünk mindehhez egy kis ismertetőt az R/12F-ről, amely a minap kimaradt, s beiktatunk pár eredeti oldalt az örök kétkedőknek azért, hogy lássák, nem mi találtuk ki ezeket az adatsorokat. 🙂 A történet természetesen nem ér véget, hiszen hátravan például a ködleszálló, az irányvevő vagy a FuG XVI. furmányos működése. Hosszú írás jön, így arra kérünk, ne kapkodva olvasd. Végy magad mellé egy pohárka bort vagy gyöngyöző palack sört némi ropival körítve. Lesz itt ugyanis olyan adat is gazdagon, amely először lát napvilágot… A következő szám pedig nem kevésbé érdekes lesz, mert az R/15 reptéri földi állomás is szerepel majd benne.

R14-01

Folytatás

Rendrakás a Horthy-kori repülőrádiók között – I. rész

Klubunk tagjai rendszeresen kapnak segítségkérő leveleket. Mivel a káptalan (értsd: középkori hiteles hely, ahol minden oklevél legalább másolatban föllelhető) nincs nálunk, egyikre tudunk valamit felelni – a másikra nem. Egy azonban bizonyos, valamilyen választ igyekszünk kipréselni magunkból, mert ez a minimum. A minap egy, a Magyar Királyi Honvédség légi erejében használt repülőrádiókkal kapcsolatos megkeresés esett ki a postaládánkból, s ennek kapcsán néztük át forrásainkat. Örömmel jelentjük, alább a korabeli Haditechnikai Intézet eredeti dokumentumai alapján készült forrásközlés olvasható. Mivel ez az összeállítás magyarul a ha5kdr.hu oldalon jelenik meg ilyen komplexitásában elsőként, tisztelettel arra kérünk, ha idézel, mindenképpen hivatkozz a honlapunkra.

R13-01adó

A fényképen az R/13 adókészülék látható.

Folytatás