Egy Múzeuméj – két helyszín

355852394_668077175362980_1641336294402532903_n

Ez már a második kiállítási pont – ezúttal a Bálnában. (b-j) Olivér főhadnagy úr, HA5NKG Tamás, HA5CBM Miklós, HA7PTY Pityesz és Racsmány Döme. Jobbra rakétahajtómű – balra Enigma – közte meg pár kém-lom és egy mechanikus számológép…

Ahogy ígértük, felpörgetjük a beszámolók sorát. Hála Istennek akad miről írni, hiszen tartalmas időszak áll a csapat mögött…

Aki követi a klub életét, az előtt tisztán áll, a tagok hivatásuknak tekintik a múlt értékeinek megőrzését. Ebbe a törekvésbe illeszkedik sok más mellett az is, hogy – leírni is “szörnyű” – 2008 óta rendszeresen megjelenünk a Múzeumok Éjszakáján. Idén sem történt máshogy – sőt, merve nagyot álmodni most folytatólagosan két helyszínen (Szentendre, MH Altiszti Akadémia és a Bálna) hirdettünk látogatási lehetőséget.

Az igazsághoz persze hozzátartozik, hogy HM Hadtörténeti Intézet és Múzeum az utóbbit alapvetően nem nekünk, hanem a Zsámbéki Rakétabázisnak ajánlotta föl, de mivel a kapcsolat kiváló, önként jött az ötlet, hogy mi is színesítsük a palettát. Sőt, amikor a múzeum számára kiderült, hogy esélyes a jelenlétünk, akkor még nagyobb lett az öröm minden oldalról.

355681827_667807208723310_2841533833559455862_n

Sokak nagy kedvence Szentedréről, az MH Altiszti Akadémia rádióállomásáról – íme az R-154 Molibdén. A készülék szép esztétikai állapotban van, működik és gyakorta be is szoktuk kapcsolni. Tőle balra a pápai légikikötőben 1945-ben használt FuG10SL hosszú hullámú adófej egy tápegységbe építve

Az invitáció jól esett, de az idő rövidsége miatt kissé matekolni kellett, ki ér rá s mit tud magával hozni. Egy gyors telefon ment a Kibervédelemre, ahonnét Olivér főhadnagy úr a parancsnoka, Pozderka Gábor ezredes úr engedélyével elhozhatta az általunk korábban működőképessé tett Enigmát, így a slágercikk is meglett a mozzanathoz.

Mint írtuk, az idei Múzeuméj első etapja a laktanyában volt. A látogatók az ügyintézésért és a belépési engedélyekért Frankó Imre ezredesnek tartoznak köszönettel – de mi is hálásak lehetünk neki, hiszen mégiscsak egy szombatról beszéltünk, amikor egy csomó idegent kellett beengedni a kaszárnyába.

A rádióállomás ajtaját tízkor nyitottuk és délután fél kettő felé zártuk be, majd nyomás haza, fürdés, gyors ebéd és 16:30-ra már a Bálnában kellett lennünk. Talán nem túlzás azt mondani, hogy az épületben az egyik legjobb tárlathelyet kaptuk meg, ugyanis rögtön a bejárattól bal kézre belénk ütköztek a népek. 🙂

355850676_667807212056643_2016079029037816571_n

Az R-375, azaz az úgynevezett KGB felderítővevő a KGST és VSz időszak fénykorából. A berendezés frekvenciatartománya eléri a szédületes 500 MHz-et! A laktanyai látogatók ezt is megnézték – sőt, be is kapcsoltuk, s miközben végigvettük a rádiókat, a háttérben diszkréten szólt rajta a légiforgalom…

A Bálna délután hatkor nyitott és hajnali egykor zárt. A csúcsidőszak cca húsztól kezdődött és éjfélig tartott. Összességében szerintünk olyan hat-hétszáz ember jött oda az asztalunkhoz. A legnagyobb sikert érthető okokból a Kibervédelem Enigmája (és a kávé (by Döme! 🙂 ) aratta le, de az emberek kíváncsiak voltak a mechanikus számológépre is. Utóbbi amúgy a legfiatalabb korosztálynál verte le a biztosítékot – s hozta a zajos tetszést.

355703250_668077232029641_385670116184403184_n

A jobb szélen látható izé’ egy II. világháború előtti-alatti (jó eséllyel) magyar ügynöki adó-vevő berendezés

A buli – mondhatni szokott módon – kiválóan sikerült. Nem csak a betérők, hanem mi is elégedetten bontottunk asztalt bőven éjfél után. Ha minden jól megy, jövőre talán megint megvillanunk valahol a Múzeumok Éjszakáján… 🙂

Mára ennyire futotta, de hamarosan jön a folytatás.