Irány a múzeum!

A HA5KDR több mint tíz esztendő óta ápol jó kapcsolatokat a HM Hadtörténeti Intézet és Múzeummal. A kiváló közintézménynek számos eseményén vettünk részt, de két ritka, háborús és magyar gyártású katonai rádió is látható a vári közgyűjtemény táróiban, melyhez akad némi közünk. Hamarosan pedig az alábbi, kétszeresen is különleges FuG16Z kerül oda.

c471e68c-24c9-4015-9b38-c8889f31a402

A FuG16Z URH adó-vevőből szerencsére sok maradt korunkra – mind idehaza, mind külhonban. A készülék nem igazán keltette föl az ötvenes-hatvanas évek amateurtársainak a figyelmét, mert semmiféle használható frekvencián nem ment – s ez ma is így van. Kétségtelenül igaz, a forrás- és alkatrészhiányos időkben páran próbálkoztak, hogy ebből építsenek többszörözéssel két méterre szupreg készüléket, de az ötlet nem igazán bizonyult népszerűnek, életképesnek.

2d1b49d1-32a5-47a7-8905-d531a031b4e2

Az alábbi készülék azonban minimum két szempontból is érdekes. Egyrészt van rajta egy RÁB pecsét, mely annyit tesz, hogy Repülő Átvételi Bizottság. Olyan ez, mint a német légierő rádióin a BAL – azaz a Bauaufsichten der Luftwaffe. A kettő között az a különbség, hogy RÁB-os lomhalomból kevesebb maradt, mint a BAL-osból. 🙂

f004775e-b6ed-4e8d-91b0-9e54f91873b4

A másik unikum (Alkeszeknek: Unicum), hogy a rádiót a Telefongyár Rt. Hungária körúton álló üzemében készítették 1944 elején Budapesten. (Manapság ugye a Siemens székel ott.) A fennmaradó dokumentumok szerint összesen négyszáz darabot gyártottak Magyarországon. A lomhalmokat elsősorban a Győrben gyártott Me-210 repülőgépekre telepítették. Különálló blokkokba épített AM adó-vevőt négy-négy, előre rögzített frekvenciával lehet programozni. A távoli hangolást a pilótafülkéből egy, a rádió előlapjára szerelhető szerkezet (BG16) segítette. Kimeneti teljesítmény tíz Watt volt.

da8d865a-f451-441b-b84b-0b3eb5a72efb

A cájgban tizenegy RV12P2000 és két RL12P35 elektroncső és egy glimmlámpa dolgozik. A teljes rendszer energiafogyasztása unformerrel, egyéb vickekkel-vackokkal a fedélzeti huszonkét-huszonkilenc Voltról adásban 12,4 míg vételben kilenc Amper volt. A maximális magasság, ahol használni lehetett elérte a tizenkétezer métert.

b7585684-a292-4fcf-b26d-ed112460494f

Mint az eredeti gépkönyvből kiolvasható, a frekvenciatartomány 38,5–42,3 MHz között állítható, sík terep felett szárnyalva száz méterrel a hatósáv már elérte a száz, de szerencsés esetben akár háromszáz kilométert is. Antennája egy 2,1 méter hosszú huzal volt, amelyet menetirány szerint feszítettek ki és a repülőgép farka felől tápláltak meg.

e035d5c1-42b8-45cb-be86-21a222a8ab15

A cájg középfrekvenciája 3,1 MHz. A háború alatt (reméljük, jól írjuk) csaknem százötven, különböző készültségi fokot elért Me-210-t gyártottak Győrben. Mint a bevezetőből sejthető, e példány hamarosan látható lesz a Hadtörténeti Intézet és Múzeumban.

e03a356c-ffac-4e69-a155-ee9daed27d8b

Mint szemlélhető, az elektroncsövek nincsenek benne. Ennek oka pusztán az, hogy nem levetkőztetve, hanem “dobozolva” kerül a vitrin mögé – így egyre megy, hogy benne vannak az ubisüvegek, vagy hiányoznak belőle. S őszintén bevalljuk, nekünk sem mindegy, hogy ennyivel több tartalékunk van olyan Wehrmacht és Luftwaffe rádiókhoz, melyek még ma is dolgoznak. 🙂

9c3260f3-85cd-462e-968b-067f69265aa3

Koránt sem mellékesen említve a készülék amúgy tökéletesen működi, s bár eredetileg az úgynevezett rezgőmutatós műszer hiányzott belőle, a külső D-2-es raktárból előkerült lomtengerből ezt is sikerült pótolni idén tavasszal.

0e7dd08f-cb12-490a-a85b-0d8bb888881a

A rádiót manapság már túlzottan érzékenynek nem lehetne nevezni, de a kor színvonalán megfelelő volt. Ennek a példánynak a kimenőjét amúgy sikerült a szédületes tizenkét Wattra feltornászni. 🙂

Mára ennyire futotta, de hamarosan érkezünk az egyéb érdekességekkel. S ne feledjétek, nézegessétek a közösségi oldalunkat, hiszen az aktivitásunk egy része ott érhető tetten.

73!

a HA5KDR kollektívája

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..