A vidámság és a barátság a legjobb viharkabát!

Nagy menete volt a klubtagságnak szombaton: csocsira rendbe tettük a Zil-131-es híradó géperejű járművünket. Persze roppant szigorúan nézve még akad pár hiba, de ezek (tán) már nem kardinálisak. Így ha az égiek is úgy akarják, akkor a Múzeumok Éjszakáján, azaz június 23-án szombaton ott leszünk vele az Őrségben, Apátistvánfalván. Sőt, már 19-én is este, másnap pedig telepítés. TA-19-es oszlop, egyből két példány, meg rádiók, R-155P, R-326M, R-323M és más csodák. Meg sok határőr hagyományőrző Latviákkal, Gaz-okkal, Lada Nivákkal és egyéb retro-autókkal! Gyertek vagy keressétek az éterben két alkalmi hívójelünket! (De inkább is-is!)

960196fa-8a4f-4ed1-9877-6b6149ec58ff

Bal szélen HA7PTY Pityesz, jobbra HA5IKS Pisti és HA5TBN Dani küzd az esőben  a láncos emelővel szombat reggel. Ekkor még nem hittük, hogy éjfél után pár perccel fejezzük be a munkát…

Az első bekezdésben rögvest elnézést kérünk azoktól, akik vártak bennünket a Burabun. Mint “láthattátok”, nem mentünk, mert ez a projekt (lásd alant) idén mindent felülírt. Őszintén bevalljuk, hiányoztatok, így sok szó forgott az eseményről – ám ha minden jól alakul, akkor jövőre szembesülhettek közös munkánk eredményével, mi több, egy reményeink szerinti KDR-es “villanás” révén kárpótlást kaptok idei elmaradásunkért. S még valami: a szomorú megnyilvánulások helyett a HA5KDR továbbra is az Őzike utcai közösségben hisz.

Mert az a mi közös otthonunk.

————————-

Jelezzük, e cikk inkább benyomások halmaza mint konkrét esetleírás, hiszen annyi minden történt, hogy lehetetlen összefoglalni.

Ahogy Minarik Ede mondta: kell egy csapat. Hát lett: HA7PTY Pityesz, HA7EO Attesz, HA5IKS Pisti, HA5TBN Dani, HA5ZF Feri, HA5DON Don, HA8BIT Péter és HA5CBM Miklós.

Mi a cél: a csapat az Őrségben fekvő Apátistvánfalván, a Határőr Emlékmúzeumban szeretne részt venni a Múzeumok Éjszakáján, lehetőleg mentül több military lommal, s mintegy ékkőként az ArmCom Zrt.-től ajándékba kapott Zil-131-es katonai híradó géperejű járművel.

Mikor szeretnénk indulni? Június 19-én kedden, s még aznap délután csatlakozni a hagyományőrző határőrök vezette delegációhoz.

b00defbf-36fa-4c87-a578-b1848fcd9745

Hát nem gyönyörű? De bizony! 🙂

A munka szombat reggel hétkor indult, amikor feltárultak az Őzike utcai “ojjektum” kapui. Igaz, esett, de lassan feltünedeztek a népek, akik az előre megbeszéltek szerint egyebek mellett hozták magukkal a

  • szerszámaikat
  • az előre beszerzett kence-ficéket
  • olajokat
  • tudásukat
  • lelkesedésüket
  • és nem utolsó sorban jókedvüket.

Utóbbira különösen nagy szükség volt az olykor szakadó esőben. (Csak csendben jegyezzük meg, hogy a szívből fakadó vidámság és a lelkesedés kiváló – ha nem a legjobb – viharkabát. Aki ezt még/már nem- vagy szándékosan nem akarja érezni – nos, azt csak sajnálni – vagy állapotától függően esetleg szánni – lehet.)

daef59cd-9151-4e9c-a4bd-8b53d2dc845c

A fenti mondatok igazolására pedig szerepeljen itt e fényrajz – holott ekkor az idő tényleg extra ócska volt! (b-j: HA7PTY, HA5IKS és HA5ZF)

Na szóval: reggel van, befutnak a jómunkásemberek, s “nekifogják” a csavarhúzót, az ecsetet, a takarítószert, a zsírokat és az olajokat a Zil-131-nek. Persze jogos a kérdés: minek? Tisztelettel azért, mert nem jár a motorja, nincs rajta lábrács és beteges a pocakjában az oil s e mellett szárazok a zsírzógombok és a töltése is hibádzik csöppet. Persze mindez csak a lista egy része – lévén a rádióiról még egy szót sem ejtettünk!

76626fb6-bb21-438a-ab2b-f70d1d247753

Tungsram termékek! Bár az idő eljárt a Germánium tranyók fölött, de azok ma is kiválóan dolgoznak. Ezek mennek majd az R-155P tápjába, mert ugyan van belőle rögvest három darab, de ebből kettő nyögdécsel. S ami külön méreg, hogy a párnak ugyan az a baja. De amint bekerülnek az AD, OC és AC tranzisztorok, jönnek vissza a modulok a Zil-be! 🙂 (Tudjuk, legyenek fényképek. Lesznek!)

Mivel HA5CBM Miki nem az a motorszerelő fajta, neki első körben a pince jutott a festőecsettel. Persze ez is fontos művelet, amelyet mintegy megelőzött és alapozott a HA5IKS Pistivel két héttel korábban végrehajtott csiszolás és háromszoros lenolajkencézés. (Ahogy HA5TBN Dani mondta: ezek az apróságok is lényegesek ahhoz, hogy még idén fölkerüljön a Zil-re az OT-s rendszám.)

3f149484-9390-44d9-9b25-f7c47d11ef21

HA7EO a “nyugágyban” – a levesről Zil szakács gondoskodott. Félretéve a viccet, Atteszt hatalmas köszönet illeti, hiszen markáns része volt az olajcserében. A viszonyok jellemzésére talán elég annyit említeni, a dolgot szakadó esőben kezdte, majd a tűző nap keltette fojtogató párában folytatta, s végül éjjel tizenegy felé zseblámpák kereszttüzében fejezte be

Míg a pincében “zöldültek” a fák, addig a felszínen folyt a megfeszített munka. Olajcsere, zsírzógombok felkutatása és aktiválása, a motortéri hibák földerítése – s így tovább, ha nem is a végtelenségig, de éjfél utánig. Persze mindehhez az is szükségeltetett, hogy a klubtagok előre beszerezzék azokat a kiegészítőket, amelyek összegyűjtésére megbízattak. Persze csak miután Orosztudásunk alapján kisilabizáltuk, hogy kellenek olajok, zsírok, aztán…

d51082b5-7ff4-4601-9f07-71c37a04a7e9

csurig töltött benzines és desztillált vizes palackok,

3d2194de-736b-424d-8177-b0b3dbddd863

géprongyok (amelyek zsákjai kis felbontásban kokónak néztek ki 🙂 ),

390bb518-e5a2-4204-8366-dcfe8f7fe22d

eredeti ábrák,

1d9fc3dc-e52a-4462-a035-73389e40dc53

előre megrendelt alkatrészek,

115525f4-0787-403b-a8bb-8e64c022f08f

ékszíjak, fékcsövek, gyertyák és más pajkosságok

2a7f451d-84ca-4576-bf0b-a85f6f18b99e

továbbá megelőző adatok a magassághoz, hogy a kellő emelőért adjunk ki pénzt a boltban.

Haladjunk, haladjunk! Tehát míg a pinyóban ment a festés, fent a Zil-simogatás. Nem részletezve a millió apróságot, csak villanásszerűen vázolunk föl pár gondot. Egy benzincső elszakadt, kiderült, hogy az új és elvileg Zil-131-es fékcsövek nem mennek föl a helyükre csak úgy, aztán szabályozni kell a dűzniket is, meg a karburátor sem ugrik föl magától a helyére két pusziért cserében. A fentebb már említett zsírzógombok pontos helyének fölfedezésére be kellett vetni HA4AA András telefonon- és HA5TBN Dani helyben elérhető orosztudását, de az is igaz, ha a reptéren dolgozó HA5IKS Pistin múlik, akkor a Zil átmegy szárnyaló vasmadárba. 🙂

e4a6dc52-9679-4d2a-ba54-d9b69537a91e

Városi esőbeálló 🙂

Egy munkanap nem képzelhető el étkezés nélkül. Erről esetünkben HA5DON Don Kartács gondoskodott, amikor saját pénztárcája terhére megetette pizzával a bandát. (Köszönjük!)

A hastömés után természetesen visszatértünk a villáskulcsok és egyéb nehéz szerszámvasak világába.

914a53f9-1dc7-4ffb-9b4b-66f861b97704

Munkában a motorban… 🙂 Feri nagyon odatette magát, amikor a “maradékokból” megalkotta a hiányzó alkatrész pótlását

A dolgozókról való gondoskodás Don részéről amúgy odáig ment, hogy felhívtuk a később csatlakozó HA8BIT Pétert, hogy milyen pizzát óhajt ebédre. 🙂

No de haladjunk, haladjunk! 🙂

Mikor a mélyben véget ért a festés, HA5CBM Miki feljött a felszínre és elkezdte leltározni a Zil-hez kapott egyéb vasakat. Ezek eddig két ládában, részben zsírpapírba csomagolva várták sorsuk alakulását. Nem mondjuk, hogy minden rendelkezésre áll, de a leglényegesebb, azaz a TA-19-es oszlopok felállításához szükséges anyagok megvannak.

3faa6c14-eb95-49af-801f-a148b939823a

(b-j) HA7PTY, HA7EO, HA5TBN és HA5DON. HA5TBN Dani éppen nagykanállal eszi a zsírt… 🙂

b023d03a-b565-415f-8c58-1473a7fda420

Cövekek, emelők, kurblik, továbbá…

dae5ddb7-84bd-461a-9e52-d5aa24358a23

…feszítők

A délutáni menet sem volt egyszerű: kiderült ugyanis, hogy az AC és a karburátor között hiányzik egy alkatrész, s így négy óra körül úgy tűnt, nem megyünk mi sehová. De aztán győzött a szokásos HA5KDR lendület, s elkezdtünk telefonálni körben a városban. Végül eljutottunk Hagara Gábor barátunkhoz, aki ugyan éppen egy repülőnapon járt, de hazafelé hajlandó volt kimenni a telephelyére, ahol az Őzike utcából menesztett gyorsfutár átvehette az áhított alkatrészeket.

Az pedig már tán szóra sem érdemes, hogy a bódé belsejében HA8BIT és HA5CBM beszerelte az R-326M-et az R-323M mellé, így már 0,5-100 MHz-ig le tudjuk fedni a sávokat, továbbá lecsiszoltuk a szoruló fiókok oldalát. Ha pedig visszatér az R-155P, akkor miénk a világ!

Nem tagadjuk, a motortérben volt egy kis galiba, jelesül rossz sorrendben lett bekötve a gyújtás, de aztán egyszer csak eljött a boldog éjszakai pillanat, amikor a nyolc hengeres erőmű finom berregéssel jelezte, ízlik neki a benzin, csak így tovább.

0cb16ce4-a342-4f32-af9c-fe3ce07ef540

Nem egy mézes bödön… 🙂

46a49299-8002-4742-9708-2d607e1d85c0

Őzikei életkép: HA7EO Attesz a zsírzógombok megközelíthetőségét tanulmányozza – a lábszárán a nadrág nem véletlenül vizes, annyi lógott ki ugyanis a Zil alól…

A rendrakást fél tizenkettő körül kezdtük, s olyan negyed egy lett a vége. Külön gondot jelentett, hogy a váltóműbe hol töltsük be az olajat – itt HA8BIT Pétert illeti a hála, hogy friss erővel lebontotta a vezetőállás padlóját azért, hogy hozzáférhetővé váljék a beöntőnyílás. Közben a társaság másik fele összeszedte a szemetet és a szerszámokat.

Mindent egybevetve szívmelengető érzés volt, amikor Pityesz éjfél előtt nem sokkal kinavigálta a Zilt a placc közepére azért, hogy kedden könnyebben tehessük rá a TA-19-es oszlopokat, a lábrácsot és a két vevőantennát.

Kell még persze néhány apróság, kábelek, fordítók, de ezt már akár helyben is le tudjuk gyártani. Ismételjük, a végső cél a teljessé tétel s így az OT vizsga – s lehet, ez hamarébb eljön, mint bárki hiszi. 🙂

Zárásként pedig ide kívánkozik egy fontos megjegyzés: a HA5KDR Zil-brigádja nem az angyalok csapata volt. Azaz magyarán ez annyit tesz, hogy délután kettő-négy felé már erősen látszottak a fáradtság jelei a társaságon. Ugyanakkor az is áll, hogy ennek ellenére sem mentünk a másiknak. Persze ehhez kellett sok türelem, egy-egy tréfás odamondás épp úgy, mint egy-egy őszinte szívből érkező tárgyi vagy munkafelajánlás. Az is sokat nyomott a latban, hogy a régi világgal szemben immár nem akart senki parancsolni a másiknak, s ha A vagy B nem hozta a formáját, akkor nem az alpári viselkedés érkezett sztenderd feleletként. Kérdés nélkül tettük a dolgunkat – mindenki azt, amihez a legjobban ért.

Ettől (is) élő egy rádióklub.

Őszintén reméljük, Anga Andris barátunk 19-én így int le majd bennünket Apátistvánfalván!

Mindet összevetve: ha semmi nem jön közbe, akkor 19-én kedden este már ott leszünk Apátistvánfalván az Őrségben.

Gyere, látogass meg minket bármikor, hiszen 23-án megyünk csak haza! Jó bulinak ígérkezik ez is – pont olyannak, amilyen a múlt esztendei akció volt! 🙂

 

Baráti 73!

 

A HA5KDR csapata

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..