Forgalmi körök a magyar királyi honvédség páncéloscsapatainál…

Rendkívül érdekes és izgalmas anyag került nemrégiben e sorok lejegyzőjének a birtokába. A pár oldalas, a háború alatt sokszorosított lapok a világégés előtti és alatti rádiókiképzést segítették – s ezen túl tartalmaznak egy olyan betétet is, amely az 1H-221-es forgalmi rendszámú tankhoz tartozott és 1944. II. 19-én született. Mivel mi nem érezzük magunkat a vonal szakértőinek, meghagyjuk másnak annak kinyomozását, hogy ez is csak egy gyakorlólap vagy esetleg egy éles bevetés csekély maradványa…

E cikk mottója akár a “Nincs új a Nap alatt” is lehetne. Hiszen a bármi – harci-gyakorlási- okból mozgásban lévő tankok rádiós forgalmi körbe való szervezését nem a magyarok találták ki. Persze a szülőt ma már nehéz lenne beazonosítani – de a puszta logikai oda mutat, hogy gyakorlatilag bárki, az előzmények ismerete híján is fölismerhette ennek előnyeit.

Magyar gyártású lánctalpas idehaza az egy szem Nimródon kívül jelenlegi tudásunk szerint nincs, s ha valaki (tesszük föl) Toldit vagy Zrínyit óhajtana látni, a Moszkvától száz kilométerre fekvő Kubinkába kellene látogatnia. Ha a tankokban lévő rádiókat tekintjük, hasonlóan lesújtó képre lelhetünk. Az úgynevezett R/4 és R/5 változataiból összesen legfeljebb hat-nyolc példány maradt korunkra, java részt azok sem idehaza, hanem például Moszkva vagy Prága, esetleg Bécs hadtörténeti múzeumaiban szemlélhetőek – ha éppen nem a raktárban porosodnak. Itthon a HM HIM rendelkezik egy csodásan restaurált rádióval – de a magyarországi mennyiség ezzel együtt sem haladja meg tudtunkkal a hármat.

A páncéloscsapatok rádiózásáról pedig még ennél is kevesebbet ismerünk. A Hadtörténeti Levéltárban nem igazán maradt fent dokumentum – nem így Podolszkban, az Orosz Hadsereg levéltárában. Igaz, ehhez nem nagyon tudunk jelenleg hozzáférni.

Az alábbi dokumentumok értelmezése nem kíván bővebb magyarázatot, legfeljebb annyit, hogy a három jegyű folyószámok valójában minden esetben valamennyi kHz-et jelentenek, de mi egykor így jelöltük a frekvenciákat. Az ötlet amúgy nem volt túlzottan sikeres, hiszen a németekkel való együttműködéskor állandó problémát okozott, hogy mi számokat adtunk meg, míg a szövetségeseink kHz-ben és MHz-ben gondolkodtak. Persze készültek átszámító táblázatok is, de ezek a harc hevében gyakorta nem sokat értek.

Az “Fsz.” jelöli az elsődleges, a “Tart.” a tartalék folyószámot (frekvenciát). Az egyes egységek fedőneve bal szélen olvasható. A “Nyílt szöveget” csak a legritkább esetben lehetett alkalmazni, törekedni kellett a “Fedőszó” használatára.

A számok ugye a folyószámokat (kHz) jelölik, a “Fedőszótáblázat” első sora a “Távb.” azaz távbeszélő, míg a “Távi.” a távíró forgalomban használatos rövidítéseket takarja. Érdemes egy pillantást vetni a világtájak feloldására illetve az alatta lévő mintákra.

Az R/4T és az R/5 és R/5a forgalmi körök megoszlása. Az 1/1-es tankcsoport 342 (364 tartalék) folyószámon dolgozik, a parancsnoki kocsiban lévő két adó-vevő egyike a 342 és 364-re van hangolva, míg a másik készülék a 167 (229 tartalék) folyószámokon dolgozik – és így tovább, ahogy az egyes forgalmi köröket mutató amőbák mutatják.

És akkor jöjjön a fentebb említett 1H-221-es forgalmi rendszámú tank papírja. Ez ugyan ebben az anyagban volt elhelyezve, de mivel az előkerülés körülményei mindennek voltak nevezhetőek, csak rendezettnek nem, simán elképzelhető, hogy egy kivételesen megmaradt eredeti irattal állunk szemben. A betűkódokat akár távbeszélőben, akár távíróban is be lehetett olvasni – erre amúgy nem volt külön előírás. Magyarán a fedőszavak két-három betűs kódok is lehettek.

Már ennyi futotta. Kövessétek közösségi oldalunkat is, lévén oda gyakrabban kerülnek ki anyagok, rövidebb videók…

73!

HA5CBM

Miklós

Military Szakosztály

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..