Na jó, jó – de mi mozog a fenyőfa rejtekében?

HG7WMA “op Ádám QTH Verőce” újabb írással örvendeztetett meg bennünket! Igaz, nem építési leírást közöl, hanem csak egy kedvcsinálót, ám mi annak is örülünk. Pláne annak fényében, hogy kedvelt és szeretett amateurtársunk (gyengébbeknek: sonka) e fejlesztés révén végre feltűnhet a tíz méteres “zenekarban” is. 🙂

20171212_101809

Lehet bármilyen csinos a RIG , jó antenna nélkül legföljebb csak vételen élvezhetjük a csövek* Tistály Kriszta 🙂 hangját. (* a kifejezés tetszés szerint váltható: germánium és/vagy szilícium tranzisztor, mikroprofesszor stb, csak akkor a Tistály Krisztát is be kell helyettesíteni másik leányzóra… -HI- ). Csináljunk hát antennát! – ütött szöget a fejemben, mint Beat oszcillátor a KF jelben. Osztán mire? A fa tetejére egy jó kis vertikált? Vagy – vagy inkább annak a rejtekébe! No nem mintha annyira rejtegetni kéne egy sugárzót, de egy kert közepén álldogáló árboc azért mégsem annyira szép (illetve minden rendes háztartásban van olyan személy, akinek ez nem annyira tetszik.)

20171211_144208
Ez már egy előrehaladottabb állapot…

A gondolatot flex követte: legyen ‘má rendes talpa annak az antenna árbocnak, ne mondják rá, hogy szegény családból jött. Így egy U profilú, valaha lépcsőként szolgáló, de már fél lábbal a MÉH-ben lévő és a vas-szén állapot ábrán ismeretlen helyet elfoglaló acél szerkezetre esett a választásom. Az meg a fagyott talajra “elvágólag”, valamikor tavaly ilyenkor. A majdan föld fölé kerülő részekről gondosan levágtam a lépcsőfokokat, valamint hegesztéseit, a mélyben lévő részeknél viszont meghagytam, ‘had erősítse a C20-ast (ja! Céhúsz: egy lapát cément, négy rész sóder meg egy kis Kőbányai…).20190203_105156

Szóval földfúróval lementem jó mélyre, ebbe betonoztam a talp részt olyanképpen, hogy a két U profil egymással szemben közre tudjon majd fogni egy hatvanszor-hatvanas vastag falú zártszelvényt három darab Volkswagen hengerfej csavarral. Aztán vártam vele – hat-hét hónapot -, épp csak hogy meghúzzon kicsit a beton. Ti legyetek türelmetlenebbek! 🙂 ) Az árboc tetejére, valamint durván mell magasságba került egy-egy peremes ‘Fauvé’ feszítő görgő. Persze olyanok, amik már megtették a fölösleges köröket, mikor még be volt fonva a fejük vezérműszíjjal. A két görgő közé acél sodronyt húztam ki, melyet kerítés drótokhoz használatos feszítővel spanoltam fel, ezek szállítják az egekig (!) a “kocsit” ami a vertikált rögzíti. (Ez az egyik konstrukciós hiba, mert az “autót” csak a sodrony és görgő közti súrlódás tartja, ezért célszerű lett volna a zártszelvény belsejébe ellensúlyt rakni újabb görgővel, ami cirka egyezik a kocsi+antenna tömegével.)

20181231_091429
A fenyőfa rejteke az árboccal és a végén a vertikállal

Az alsó görgőre “ráheftöltem” egy bicikli első lánckereket, melyet egy Trabant ablaktörlő motorra ráhebrákolt -azt hiszem ez a helyes szakkifejezés- kislánckerék hajt. Ügyeltem, hogy ahol lehet oldható kötéseket alkalmazzak (a mai világban házasság is ilyen???). Maga a “kocsi” egy hússzor-hatvanas zártszelvényből van összehegesztve, úgy hogy tudjon siklani az árbocon. Került még alulra egy hazai gyártású lift kapcsoló végállásnak. Itt a másik hiba: fentre nem, viszont azt majd a motor áram figyeléssel fogom pótolni, “valamelyik délután”*, addig pedig figyelem mikor ér föl. Na bumm. (** nálam ez azt jelenti: soha napján kiskedden.) Végül felkerült egy triple leg 28 Mc/s-ra. (Lásd erről az alábbi cikket.)
S ha QSO közben az antennáról esik szó? Kérem szépen! Motor viszi fel, s motor hozza le!

20181231_151126
Vertikál kora esti megvilágításban…

Ja és elnézést a képek minőségéért, nem vagyok fotóművész. 🙂 (Az Ádám által összehozott förszt klassz minimozit a közösségi oldalunkra tettük fel, lévén ide nem fért föl.)

73!

HG7WMA “op Ádám QTH Verőce”

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..