Ha reálisan nézzük, nagy kaland nem esett – ha viszont a baráti faktort tekintjük, akkor kétségtelen, mindannyian kiválóan szórakoztunk és rádióztunk. András és jó barátja, HA5IT Tamás hajóra szálltak, s fölpöfögtek a Kis-Dunán. Természetesen rádió is akadt a fedélzeten, így a hullámok hátáról szálltak a csapat jelei az éterbe.

A főszereplő hajó 🙂
Sokak szerint az átjátszón történő forgalmazás csak bohóckodás – megint mások pedig úgy gondolják, ezen kívül nincs élet. Természetesen egyik megközelítés sem igaz, pláne annak fényében, hogy a rádióamatőrködés annyira gazdag lehetőségeket kínál az ember lányának-fiának, hogy azt tiszta ésszel (is) nehéz felérni. 🙂
A minap a szokásos esti S22-es (gyengébbeknek: V44) traccspartinkon HA5IT Tamás és közös barátunk, András másnapi hajókázása körül forgott a szó. Természetesen nem holmi gigászi tengerjárásra kell gondolnunk, csak egy vidám hangulatú kis-dunai pöfögésre egy csodaszép hajóval.
Nem adunk rádióműszaki leírást, hiszen irreleváns, hogy Tomi miféle kézi berendezéssel dolgozott a HG5RUG átjátszón – akár csak az, hogy HA5CD Csaba, HA7PC Karesz és a többi amateurtársak miről feleltek.

Folyami medvék…
A lényeg a kapcsolat volt s az éterből áradó jókedv és életerő – s az, hogy a háttérben halkan, de mégis kiváló minőségben ott duruzsolt a motor. S bevalljuk őszintén, kissé tán irigykedtünk is, hiszen míg mi a munka frontján álltunk helyt, addig ők ketten a hullámokat hasították.
Persze az irigység esetünkben relatív fogalom, hiszen mind egymás barátai vagyunk. 🙂

A kormány kicsi – nem úgy a jókedv! 🙂
Mint a mellékelt fénykép is mutatja, a hajó kormánya csekélyke. Tamás azonban azt mondta, ez nem okoz problémát, legfeljebb szokatlan, hogy többet kell tekergetni, mint egy autó volánját.

HA5IT Tamás vezető pozícióban
Az út szép időben zajlott, s a szél sem volt jelentős. Szinte az indulástól a Kvassay-zsilipig tudtunk beszélni. Fontos megjegyezni, a fiúk vigyáztak a sebességre, hiszen soha nem lehet tudni, mikor fut bele az ember egy traffipaxba. Vagy esetleg ott a folyami VéDa. A sofőr nem figyel, oszt’ már repül is a sárga csekk. 🙂
Tamással megígértettük, ha tavasszal visszateszik a vízre a hajót, az URH kézi- mellett visz magával egy RH katonai rádiót, hogy 29 MHz-en FM-ben is kipróbálhassuk az összeköttetések minőségét. Arra persze majd rákészülünk valami nagyobb antennarendszerrel – vagy beizgatjuk a HA5CD Csaba által összehozott laktanyai URH retranszlációs berendezést, hogy a hajósok egyszerre több frekvencián is megjelenhessenek.
Ismételjük: tudjuk, nem ez volt a világ legjelentősebb rádiós élménye, de mi kiválóan szórakoztunk. S ami legalább ennyire fontos, ha testileg nem is, de az éteren át küldött jeleink révén lélekben mi is ott utaztunk a fedélzeten a barátainkkal.
S kell-e ennél kellemesebb rádiós élmény egy munkába igyekvő vagy éppen dolgozó amateurtársnak? 🙂
Baráti 73!
HA5CBM
Miklós
Military Szakosztály
Ez már az a szint, hogy mindegy csak valamit írjunk.
Sajnálom, hogy csag utólag értesültem az eseményről. 🙁
csag= csak 🙂
Mindig élmény rádión tartva a kapcsolatot egy mobil állomást elkísérni az útján.
A /MM hívójel, közben elképzelve a csodálatos őszi természetet ami körülvett Titeket, ezt még megfűszerezte. Öröm volt végig követni a két jóbarátot a Dunán Ráckevétől a Kvassay-zsilipig, Köszönjük a fényképeket és az írást is!
HA7PC
Szervusztok Fiuk!
Én vagyok az a bizonyos András (De Chatel András) aki vezeti ezt a kis hajót. A hajó hivatalos hívójele HGD-2653 VHF hajórádión. A Dunán elég sűrű a rádió forgalmazás, minden “nagy” hajó találkozás esetén egyezteti az elhaladási oldalt, a manővereket, tehát zajlik az élet. Ebben a szigorúan szabályozott rádióforgalmazású közegben roppan üdítő volt az amatőr sáv barátságos, baráti, őszintén érdeklődő hangvételét hallgatni, és azt, hogy mindenki alaposan ismeri a másikat, és tisztelettel beszélnek egy mással. Ez nem CB! Én nagyon örültem hogy a háttérben részese lehettem ennek a találkozónak. Mindenkit baráti kézfogással üdvözlök, és a jövő tavaszi vízre tételkor Tamással megszervezzük a következő programot.
Kedves Hajósok és Amateurok! 🙂
Köszönöm a sok hozzászólást, s egyben örülök, hogy tetszett az írás. Igyekszünk a jövőben is cikket megjelentetni az ilyen izgalmas és baráti eseményekről!
Baráti 73!
HA5CBM
Miklós