Vannak még csodák

Az amateurtárs kérésére a neveket megváltoztattuk, ám a sztori váza úgy igaz, ahogy itt le lett írva.

Az ember a kislányával beszélget, aztán váratlanul felbúg az elavult okostelefon a zsebében. Villanylevél érkezett, benne üzenettel. X amateurtárs írta, aki egy Budapesttől kellően messze fekvő “Keravill” (lásd bővebben) vezetője. Arról érdeklődik, fölizgat-e a mellékelt pár fotó? Először viccre vagy vaskos tréfára gyanakodtunk, aztán amikor szerda este a kézikocsin toltuk ki a külső D-12-es vállalati raktárból a FuG10Sk köré épített dög nehéz miskulanciát, akkor ráébredtünk, hogy ez itt kérem tényleg maga a valóság. A másik meglepetés akkor ért, amikor a minap bemutatott – és akkor egyedinek gondolt – keretes FuG10 vevő párja is a vállalati autó pocakjába került. A német eredetű lomhalom ugyan nem az Ek3 verzió, “csak egy sima” Ek, de szerintem egyik ápolttársunk sem rugdosná le az ágya széléről, ha kellő ár/érték arányban hozzájuthatna.

61ce5b99-19f2-4bc2-96c3-303327cbc0dc

HA8BDE Dénes Om gyors meglátása szerint ezt látjuk a képen: 1947 április előtt az ideiglenes rádióhálózatot FUG 10 -es részberendezések alkalmazásával oldották meg. 1947. április 25-én Koós Imre a KM III. főosztály új vezetője, előterjesztést tett a repülőterek rádióhálózatának végleges kiépítésére. A Philips nyerte el az adó-vevő berendezések szállítását, a FULMEN  nyolc darab ötszáz Wattos irányadó állomás szállítására kapott megrendelést, amit 1948 júniusáig teljesített. Szerintem ez a készülék az említett (MASZOVLET) repülőtéri ideiglenes rádióhálózat része lehetett.

A vidéki “Keravillok” kimeríthetetlen forrásai a régi lomoknak. Valami mindig jön onnan, hol két-három patika HTG-1-es FeldHell géptávíró, hol egy szocialista lomhalom. A lényeg, hogy a külső D-12-es raktárak ontják a megunt vackokat, s ami még jobb, a kereskedések “kereskedői” tízből nyolcszor nem horror árakat kérnek, hanem emberieket, mivel tudják, nem a továbbadás a fő csapásirány, hanem sokkal inkább az értékmentés.

Nos, úgy két hete egy Budapesttől távoli “Keravill” vezetője írt villanylevelet. A tartalom megdöbbentett, hiszen egy szinte ugyan olyan masina nézett vissza ránk, mint amit a FuG10Ek3 kapcsán bemutattunk. S mellette pedig ott figyelt egy óriás is, amely a legszebb álmainkat is túlszárnyalta. A kettőért pedig együtt nagyon baráti és méltányos összeget kellett letenni az asztalra.

304d1858-784b-4790-b7c5-33c2876a1bea

Súlya olyan negyven kilogramm, magassága derékig ér. Az Sk (rövidhullámú adófej) kivétele ugyan könnyít rajta, de nem lényegesen sokat… 🙂

4ea73e4d-54ad-4a0e-912b-82b76ba46f20

Nyugalom! A FuG10Ek (rövidhullámú vevő) teljes, VFO gombja is megvan, itt pusztán a szervizelés okán lett leszerelve róla… 🙂

A nagy gép egy FuG10Sk adófej a köré épített hangolóval, tápegységgel és akkutöltővel/inverterrel. Belsejében háború előtti és utáni alkatrészek épp olyformán fellelhetőek, mint Rákosi-címeres HÍR feliratú elektroncsövek. A színe az úgynevezett Wehrmacht-szürke, amely okán először arra gondoltunk, egészen biztosan háború előtti, de aztán Dénes Om fentebb idézett levele eldöntötte a kérdést.

Ha jobban megnézzük látjuk, az Sk adószekrény bal felső sarkában valamit leszereltek róla. Igen ám, de ha belepillantunk, akkor látjuk, hogy ott nem volt semmi, a készülék úgy egész és teljes, ahogy hosszú esztendők Csipkerózsika álma után előkerült. Ez egy rejtély, amelyre talán már nem lesz felelet soha.

5d53b424-7321-4e70-8d37-966924ce178c

A FuG10Ek (RH vevő) keretének hátulja az eredeti adattáblával

A társa a fentebb már idézett FuG10Ek a keretben. Ez a kettő hajdanán egészen biztosan együtt szolgált – az RH adóval vezérelték a repülőgépeket, míg a keretes vevővel vették a magasból lesugárzott jeleket.

a810a068-c7ff-4d54-8dbc-2d40f3b68081

Igen, a vevőt egykor a MALÉV is használta…

Mivel nekünk már volt ilyen keretünk vevővel együtt, önként jött a gondolat, hogy az új lomhalmot engedjük át másnak. Ez a “más” egy kedves amateurtársunk, aki már eddig is sokat tett azért, hogy a múlt becses lomhalmai megmeneküljenek a pusztulástól.

Nem vagyunk a halogatás hívei, a 15-ét már munkával töltöttük. Ez esetünkben annyit tett, hogy némi utaztatást követően kompresszorral kifújtuk a póknemzedékek maradványait a ládákból majd nekieresztettük a csavarhúzót a FuG10Ek-nak és a házának azért, hogy fölmérjük miért búg a lelkem, illetve miért képtelenség a hangerőt állítani rajta.

770be1fb-6744-4a01-9fcc-871c4f24663b

Még egyben…

23b7275f-fcb9-4038-8da5-391a4f0bbdea

A keret tápegységének kapcsolását nem vitték túlzásba. A kondi kiszáradt, de két darab párhuzamosan kapcsolt másik elkó szó szerint csodát tett és a csúnya búgás úgy eltűnt, mintha soha nem is lett volna!

669278d8-3df5-4c5d-9f5a-0f8a85b207e8

Ki hinné, de X évtized álldogálás után csak két RV12P2000-es elektroncsövet kellett kicserélni…

2e38c0b8-1c97-4e9a-ae93-31f3f14ed389

Pucéran nem túl jól mutat… 🙂 A hangerőpoti a bal fölső sarok felé látható. Szorult, így az egész tartóblokkját ki kellett szerelnünk. A patróleum és az olaj azonban elintézte a tapadást, így már vígan fut a tengely! 🙂

e3f75c48-3fe1-4080-b54b-b9172e30eec0

Wehrmacht Eigentum RV12P2000 – kicsit gyenge, de a miénk! 🙂

a4893e9c-5a8d-4408-a551-5f7265ea3adf

Ez a négyes összeállítás már régi vágya volt e sorok írójának. A kép persze csalóka, mert ugyan mind saját, de az Sk adófej a most föllelt adókeretből lett kiszerelve a fénykép kedvéért. 🙂

A hangerőhiba amúgy azért keletkezett, mert valaki egyszer szétkapta a rádiót s fordított sorrendben helyezte vissza a távtartó alátétet és biztosító gyűrűt, ezért a tengely idővel hátra csúszott és megszorult. Az egész német lomhalom és tápjának kifújása, átvizsgálása és megjavítása nem vitt el többet összesen három óránál. Azért ez nem egy utolsó szempont, pláne ha tudjuk, hogy egy hetven UP’ esztendős készülékről folyik a szó.

A jutalom pedig a magyar kör és más külhoni amateurtársak megfigyelése volt. No meg az öröm, hogy barát gyűjtőhöz s nem valami kereskedőhöz került.

304d1858-784b-4790-b7c5-33c2876a1bea

Na még egyszer, hiszen annyira csodálatos! Egyrészt hogy megmaradt, másrészt hogy (tán) hamarosan működésre bírható! 🙂

S akkor most térjünk át az adóra és annak szekrényére. Ami biztos, a benne lévő inverter már nem használható. A következő lépés a tápegység átvizsgálása lesz, de mivel szétszedéséhez két markos férfi szüksége, előbb rá kell venni a szomszédot, hogy jöjjön át segíteni. A kislányom ugyanis ehhez gyönge. Amúgy a lakásba történt felcipelése sem volt egyszerű mutatvány, s egy kisebb adag fagyasztott szelídgesztenyét adtam érte cserében.

Külön fölhívnánk a köz figyelmét arra, hogy a berendezésen látható gombok egy része a FuG16z URH adó-vevőről származik, míg a kapcsolók a Luftwaffe repülőgépeiről köszönnek vissza. Az antennakimenet pedig valamelyik magyar R/tízen-akárhányas nagyadó antennakimenete.

Célunk, hogy az adót feltámasszuk, s azzal dolgozzunk a 3,5 Mc/sec-os amateur sávban. Fontos megjegyezni, ugyan az adófej az AM jelek sugárzására is alkalmatos, de ebben a kiépítésben kizárólag billentyű kapcsolható hozzá. Amint lesz valami hír, természetesen azonnal megosztjuk Veletek!

Mára ennyi fért bele, de reményeink szerint hamarosan jönnek a különböző folytatások…

 

Baráti 73!

 

HA5CBM

Miklós

Military Szakosztály

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..