Német rádiósharckocsik és harckocsirádiók a II. világháborúban – I. rész

Első rangú, s ami még jobb, korábban sehol nem publikált anyagot kaptunk közlésre HA8BDE Dénestől. Kiváló technikatörténész barátunk – aki nem mellékesen négy könyvet is jegyez – a tőle megszokott mélységben és alapossággal tárgyalja ki a témát. Sok fénykép és rengeteg magyar nyelvű újdonság következik. Lesz kiegészítés is, s ha minden jól alakul, esetleg üzemben is láthatunk egy 10 Wsc adót… 🙂

1Panzer I. harckocsi. Az antenna a kocsiteknő jobboldalán látható.

A német hadsereg első harckocsi típusa 1935-ben jelent meg, Pz I. típusjelzéssel és UKW rádiókkal. Azonban a rádiókkal eleinte baj volt, a készülékek nem voltak „utazásbiztosak”! Otto Römer főhadnagy, aki már az oroszországi (Káma melletti) titkos kísérletekben is részt vett, 1935-ben írta jelentésében, hogy a Lorenz készülék a lánctalpason szükséges kemény követelményeknek nem felel meg. A rázkódás, a készülék leesése, a csövek gyakori törése irányította a fejlesztést egy használható rádiókészülék sorozatgyártása felé.

1937-re a rádiók fejlesztése befejeződött és a beosztott (fegyveres) Panzer I. harckocsikat egyenes rendszerű, 25-33 MHz frekvencia-terjedelmű, Ukw.E.a1 típusú vevőkészülékekkel szerelték fel, teljes rádióállomást (adó-vevővel) csak a parancsnoki változat kapott. A Panzer I.-ek még részt vettek Lengyelország és Franciaország elfoglalásában.

A francia Renault TSF mintájára a németek is kialakították a Panzer I. parancsnoki változatát: az Sd.Kfz.101./Pz.Kpfw.I. (Állítólag a harckocsi teljes keretantennával már 1934-ben létezett, lásd 56. képen, míg az Sd.Kfz.265 – Panzer I. B. változatot (fél keretantennával) csak 1938-ban rendszeresítették.)

Az Sd.Kfz. jelzés a „Sonderkraftfahrzeug” rövidítéseként került bevezetésre, tehát minden harcjárműnek volt Pz.Kpfw. (Panzer Kampfwagen) és Sd. Kfz. azonosító jelzése.

2

UKW.E.a.1 vevőkészülék

3

20W.S.a adókészülék

A Pz I. századparancsnoki változatát eleinte (1937-től) UKW-E.a1 vevővel és 20W.S.a adóval szerelték fel, mely utóbbi 25-33 MHz frekvencián, két méteres botantennával, távíró, hangzó távíró és távbeszélő üzemben működött, mozgásban 3 km körzetben biztosítva beszélgetést. A parancsnoki harckocsikat később (1941-re) FuG 6 készülékkel szerelték fel.

4

Panzer I. korai, parancsnoki „A” változata 1934-ből származó képen A rádió botantennája a felépítmény jobb oldalán hátul látszik.

Bild 101I-265-0006-31

Sd.Kfz 265 Kpfw. I. Ausf. B típusú parancsnoki harckocsi, forgótorony helyett szögletes felépítménnyel, rádióval. 1941. (Botantenna lehajtva.)

Fu 5 harckocsirádió

A német harckocsikat egymás közötti beszélgetés és általános célra a Fu 5 típusú rádiókkal szerelték fel. (Egyes források FuG 5-nek írják a típust.) Ezek kis hatótávolságú (majdnem) ultrarövidhullámú, a 27,2-33,0 MHz közötti frekvenciákon (tíz méteres hullámhosszon) működő készülékek voltak.

2 méteres botantennával, A-3 távbeszélő üzemben 4 km, A-1 rádiótávíró üzemben 7 km hatótávolsággal. A Fu 5 készüléket szinte valamennyi német harckocsi típuson alkalmazták: a Panzer I, II, III, Panzer 38(t), Panzer IV.G, Panzer V.D-n és a Panzer VI. Tigrisen is megtaláltuk.

A II. Világháború német harckocsijai című könyv szerzőpárosa, Dr. Stefan Hart és Dr. Russel A. Hart, a könyv 22. oldalán írja: „Másrészt (mint minden német tankot) a Panzer II-est kis hatósugarú rádióval szerelték fel, ezért a német páncéloshadosztályok közötti összhang lényegesen jobb volt, mint a francia alakulatoknál.” (1)

Ez a kommunikáción alapuló összhang nemcsak a franciákkal szemben, hanem később a szovjetekkel szemben is megmutatkozott.

6

Panzer II. harckocsi. Az antenna a kocsiteknő baloldalán hátul látható, alatta a lánctalp felett, a fából készült U-sín, ahova az antennát lehajtották.

7

Fu 5 rádió. Adó és vevő összekapcsolva, mellettük a hangszóró

A Fu 5 állomás egy 10W.S.a. típusú (10 Wattos) adóból és az 1940-ben bevezetett UKW.E.c1 vevőből állt. Később a vevőnek UKW.E.e és UKW.E.h változatát is alkalmazták. (Az UKW.E.d változat 42,1-47,6 MHz-ig volt használható.)

A Fu 5 készülékeket a kocsi-teknőben helyezték el, a torony alatti részen jobb- vagy baloldalon, de szinte minden típuson más helyre került. A Panzer V. és VI. típusokon a vezető és géppuskás közé, a hajtóműházra szerelték.

8

Fu 5 állomás 10W-os adója: 10W.S.h. (vagy S.a.)…

9

…és vevője: Ukw.E.h (vagy E.e.)

10

Német páncélos fejhallgató

11

Morse-billentyű

 12

Az UKW E.c.1. vevőkészülék kapcsolási rajza

13

10 W.S.c jelű, 10W-os adó kapcsolási rajza

14A Panzer III-as harckocsi antennája egy két méteres bot volt, amely a tank jobb oldalán középen látható

 15Fu2 és Fu5 rádiók összekapcsolása Panzer III és Panzer IV harckocsikban

Mára ennyi fért bele, de hamarosan begördül a folytatás a FuG 2 és FuG 6 harckocsirádiók képében.

Baráti 73!

HA8BDE

Dénes

és

HA5CBM

Miklós

Military Szakosztály

  1. Kedves Dénes és Miklós!

    Annyi kiegészítést tennék, hogy a linkelt képeken Ukw.E.h és 10 W.S.h rádiók a rohamtüzérség készülékei voltak Fu 15 és Fu 16 néven . Frekvenciaterjedelmük eltért az Ukw.E.e és 10 W.S.c típusoktól.

    Üdvözlettel,
    Rozsdás

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..