Pár gondolat az R-40-es készülékről – HA8BDE és HA5CBM közös írása

Az R-30-as adó-vevő HA8BDE Dénes által elkövetett alapos bemutatása után önként jön a “hogyan tovább” kérdése. Mivel katonai lom még akad bőven – ám a harminc után a negyven jön a sorban, következzék hát az R-40. Dénesnek erről is akad személyes élménye, míg HA5CBM Miklós pár apróságot szedett ki az eredeti gépkönyvből.

Balás B. Dénes ifjan az R-40-es géperejű járműben, 1962-ben (HA8BDE) A jobb szélen a korabeli amateurtársak titkolt vágyainak netovábbja, egy R-4-es Labe vevő látható. (HA8BDE)

Az áramfejlesztő (HA5CBM)

Kezdjük a puszta tényekkel:

Gyártó: Telefongyár – Magyar Adócsőgyár 1952- 1955
Frekvencia tartománya: 2,5 MHz – 20 MHz három körzetben.
Üzemmódjai: távíró, hangzó távíró, géptávíró (azaz Hellschreiber HTG-1), távbeszélő.
Adóteljesítmény: távíró, géptávíró üzemmódban 100 Watt, hangzótávíró, távbeszélő üzemmódban 25 Watt
Antenna típusai: négy méteres botantenna, tizenkét méteres teleszkóp antenna, kétszer húsz méteres dipól antenna.
Csövezése: OS-51

Az egyes skálabeosztások az I. körzetben tíz, a másodikban húsz, a harmadikban ötven kHz-et jelentenek.

Hatótávolsága 2,5-től 5 MHz-ig távíróban és felületi hullámokkal háromszáz, távbeszélőben kétszáz kilométer.

Áramfelvétele a mából nézve is igazán baráti 🙂

A kezelőszervek feloldása az eredeti gépkönyvből (HA5CBM)

Távíróban 1.280 VA, míg távbeszélőben 1.100 VA. Tiszta haszon, pláne, ha a kisugárzott teljesítményt is figyelembe vesszük. 🙂 Az adó egység negyvenhét, az egyenirányító hatvanhat kilogrammot nyomott, amelyhez hozzájött még az antenna felszerelés durván egymázsás és az áramfejlesztőgép száztíz kilogrammos tömege. Ha minden jól ment, és az oszlop senki ujját nem csípte be, a személyzet fél óra alatt volt képes telepíteni.

Oszlop, csigák, cövekek és málhazsák – így teljes a készlet (HA5CBM)

Hálózati tápegység:
Gyártó: Telefongyár – Magyar Adócsőgyár 1952-1955
Az adó készülék tápfeszültségeit biztosította 220 vagy 3×380 Voltos hálózati feszültségről

Tápegység (radiomuseum.hu)

Mint HA8BDE Dénes írja: az antennáról csak annyit, hogy az Ercsiben 1962-ben szolgált R-40 állomáshoz R-30-as antennakészletet kaptunk, ugyancsak R-30 antennakapcsolóval. Menet közben egy durván hat méteres harckocsi antennát használtunk, zsineggel lekötve a kocsi hátuljához.
Vevő készüléke az NV-1, Nehéz egységes vevőkészülék volt, 12 Voltos akkumulátorokkal. Az állomás tartozékai között szerepelt egy távrábeszélő készülék, amit soha nem használtunk, ki sem próbáltuk. 1962-ben mozgó háborút gyakoroltunk, nem volt idő távbeszélő vonalakat kiépíteni.

A Csepel 350-es rádióskocsi és Süle Imre gépjármű vezető 1962-ben (HA8BDE)

Ercsiben a telefonos szakasz még 1961 őszén, az átszervezéskor megszűnt. Ekkor zászlóaljból ezreddé alakították az egységet és ez alkalomból kaptuk a 350-es Csepel teherautót és az R-40 állomást. Ezek külön érkeztek és csak 1962 nyarán lettek összeépítve rendes rádióskocsinak a Daróczi úti Hírszertárban.
Tehát zászlóaljanként egy-egy R-30 állomást szerveztek, ezredparancsnoknak egy R-40-et. Először 1961 tavaszán láttam R-40-et a zalaegerszegi laktanya karhatalmi rádióállomásán, de nem tudom miért kapták? A Budapesttől való nagy távolság, vagy ezred parancsnokság miatt? Egyébként Zalaegerszegen hadosztályparancsnokság is székelt. A Budapesthez közeli alakulatok karhatalmi rádióállomásain tudomásom szerint mindenütt R-30-akat használtak.

Csoportkép 1962-ből (HA8BDE)

Legtávolabbi összeköttetésem R-40-el Tokaj Tiszapartról Budapest HM ügyeletes tiszttel volt, kölcsönösen jól hallottuk egymást. A készülék adócsövei: két darab párhuzamosan kapcsolt OS51, névleg száz Wattot valóságban inkább nyolcvan Wattot volt képes leadni.

Az áramfejlesztő egy szabvány utánfutóra málházva (HA5CBM)

Ma ennyire futotta. Ha kérdésed van, ne habozz, tedd fel bátran, s mi a legjobb tudásunk szerint igyekszünk majd felelni rá.

 

Baráti 73!

 

HA8BDE Dénes

és

HA5CBM Miklós

Military Szakosztály

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .