AM-SSB/AM teszt

Ugyan a rádióm még mindig javítás alatt van, és az engedélyem sem érkezett még meg, de a sok várakozásért a sors kárpótolt ma egy picit.Időről-időre, nem sokszor, de néha azért felbukkan nálunk olyan repülő amely rendelkezik HF rádióval. A repülők többségében nincs HF rádió, mivel ezt főleg sarkvidéki, illetve transzatlanti útvonalakon használják. A cégünk elsősorban olyan repülőkkel foglalkozik amelyek Európán belül repülnek és nincs rendszeresítve rajtuk ilyen hullámsávban működő rádió. Ráadásul én sem tudok minden repülőn dolgozni ami épp megfordul nálunk még ha esetleg van is rajta. Ma viszont szerencsém volt! 🙂
HF1 rádió

Tegnap már volt egy gépünk amin dolgoztam és volt rajta HF rádió, de sajnos az épp bent volt a hangárban ami teljesen leárnyékolt. Ma jött egy új repülő a tegnapi helyére, és volt egy kis szerencsém dolgozni rajta hangáron kívül is. Gyorsan be is tekertem egy-két amatőr frekit, és némi hangolgatás után megszólalt 7 megán a a cw! 🙂

Sajnos a műszerész kollégák épp vadul teszteltek, így nem sokat lehet hallani, de miután végeztek, betekertem kíváncsiság képpen az 540KHz-et is az ADF-en. Egészen jól jön egy hagyományos rádióiránytűn a Kossuth. Persze van mögötte térerő, ez tény.

Ezután kíváncsiságképp rápróbáltam még 18 megára, sikerült is kifogni egy szépen szóló állomást.

 

Amit a rádióról tudni érdemes: gyakorlatilag 4 egységből áll, egy antenna van a függőleges vezérsík belépőélébe beépítve, egy “antenna coupler” azaz tuner ugyancsak a függőleges vezérsíkban került elhelyezésre. Maga a rádió adó-vevő készüléket a hátsó tehertérbe szerelték, a frekvencia-választó egység pedig a két pilóta közötti kezelőpulton található. A kezelőpult a rádió és a tuner ARINC-429-es digitális adatbuszon keresztül kommunikál. Természetesen a rádió-tuner-antenna hármas közt megvan a hagyományos koax antenna kapcsolat. A tuner automatikusan hangol 1.3 SWR alá amikor a pilóta adásra kapcsol. A pilótának a hangolást egy búgó hang jelzi amíg a tuner dolgozik. Amint a búgó hang ellhallgat, máris adásban van, ez általában maximum 7 mp-et vesz igénybe. A rádió SSB és AM üzemben tud dolgozni, SSB-ben 400 Watton, AM.ben pedig kb. 125 Watton. Sajnos az SSB-ről még nem derült ki, hogy LSB vagy USB. A kezelőpulton csak SSB és AM közül lehet választani…

Jó poén lenne egyszer repülés közben bejelentkezni amatőr frekin hívójellel, /AM-el, de azt hiszem bilibe lóg a kezem. 🙂

Üdv.

Pisti

 

 

 

 

  1. Mindig USB az ssb a repülésben (is).
    Talán csak az amatőröknél létezik
    az lsb használat 7 -től lefelé.
    A z RH repsávok bárhol használatosak
    lehetnek, nemcsak ott ahol már nincs urh lehetöség.
    Pl jó szerviz (klima ..) kontaktra is a csatorna felett,
    vagy “hazaszólásra” (Ciprus-Bp ..stb)

  2. 10 mega alatt LSB. felette USB. Ez amatőréknél csupán a régi időkbeni konstrukciós könnyebbség miatt alakult ki illetve terjedt el. Manapság lehetne bármi bárhol de csak a hagyomány miatt maradt meg ez a szokás.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..