Angol harckocsirádiók – HA8BDE Dénes Om írása

Ismét izgalmas adatokat oszt meg velünk Dénes Om – amelyet ez úton is köszönünk neki. Kétségtelenül igaz, a történelem alakulása okán az alant bemutatott berendezésekből kevés található idehaza – ám ez semmit nem von le az értékükből, továbbá a gyűjtés- és a technikatörténet szemszögéből pont annyira értékes lomoknak számítanak, mint bármelyik szovjet, amerikai vagy magyar társuk.

136

A Churchill-M MK IV tank

Az angolok leginkább említésre méltó tankja a második világháború időszakában a Churchill nehéz harckocsi volt, mely sikeresen vette fel a küzdelmet a németek nehéz páncélosaival. A képen jól látszik, hogy a rádiót a torony hátsó részén, az ágyúval szemben helyezték el. A Wireless Set No.19 típusú készülékek kettős kivitelben (A és B Set) készültek, melyek RH és URH frekvenciasávon működtek.

137

A WS 19 adóvevője

A WS 19 adóvevője

Parancsnoki járművekbe viszont két teljes készüléket szereltek. A WS. No. 19. készüléknek 1941-től többféle kivitele jelent meg, gyártották Anglián kívül USA, Kanada és Ausztrália gyáraiban.

Wireless Set No. 19 Mk.I

Az MK I.-ben az A-set 2,5-6,25 MHz hullámsávon, A1-A2-A3 üzemmódban, a B-set URH 229-241 MHz frekvenciákon csak A3 üzemmódban üzemelt.

Antennái: A-set 2,4-3,6 méteres botantenna, B-set félhullámú botantenna.

Antennateljesítménye: A-set távbeszélő üzemben, 1,2-2,5 Watt

A-set távíró üzemben három-öt Watt

B-set távbeszélő üzemben 0,4 Watt

A-set vevője szuperheterodin rendszerű, a B-set szuperregeneratív kapcsolású.

Hatótávolsága: 2,4 m botantennával, rövidhullámon, távbeszélő üzemben tizenhat kilométer. (Ezt az adatot erős kétkedéssel kell fogadni!)

A készüléket korlátozott számban gyártották, úgy a frekvencia terjedelme, mint a teljesítménye kevés volt. 1942 elején a módosított változatot kezdték gyártani.

Wireless Set No. 19 Mk.II és Mk.III

Az MK II.-ben az A-set 2,5-4,5 MHz és 4,5-8,0 MHz frekvencia sávon dolgozott, a B-set URH 229-241 MHz (!) frekvenciákon üzemelt, az Mk.I-hez hasonló üzemmódokban. Antennái, antennateljesítménye, hatótávolsága nem változott, csak a frekvenciaterjedelem növekedett nyolc MHz-ig.

Az adott időszakban a 240 MHz elérése technikai bravúrnak számított – különleges elektroncsövek kellettek hozzá és az ellenség nehezen tudta lehallgatni.

139

A WS 19 rövidhullámú rész (A-set) kapcsolási rajza

Amplifier RF No. 2

A WS-19 MK I.-hez rövidhullámú teljesítményerősítőnek fejlesztették ki, még 1942-ben. Sugárzónak az Mk I. antennát használhatta.

Frekvencia terjedelme : 2,5-4,5 MHz és 4,5-8,0 MHz

Kimenő teljesítménye: távbeszélő üzemben tíz-tizennégy Watt

Távíró üzemben huszonöt-harminc Watt

(Létezett Kanadai gyárak által készített hatvan Wattos erősítő is.)

140

A WS 19 készülék (alul) a teljesítményerősítővel

A képeken látható rácsokat sérülések elleni védelemként szerelték a készülék elé. Főleg az ágyúlőszerek mozgatása pl. töltés, hüvelykidobás, veszélyeztette a rádió kezelőszerveit.

141

A toronybelső a rádióval

142

Az ábrán látható a kétféle antenna csatlakozása

Wireless Set No. 38 Mk. II

A készüléket a Churchill I.-II.-III. és IV. típusokon alkalmazták, gyakran a WS 19-el együtt. Mivel eredetileg hordozható gyalogsági rádiónak készült, feladata a harckocsizók és a gyalogság közötti kapcsolat biztosítása, elsősorban gyalogsági tankokon.

Frekvenciasáv: 7,4-9,2 MHz, csak A3 üzemmódban üzemelt. (Megjegyezzük, hogy ez a frekvenciasáv csak nappal üzembiztos.)

Antennái: Churchill III-IV. tankokon 3,6 méteres botantenna.

Antennateljesítménye: 0,4 Watt

Hatótávolsága: egy mérföld, azaz ezerhatszáz méter

Vevője szuperheterodin rendszerű, öt csöves.

143

A WS 38 Mk II rádió a harckocsiban

144

A WS 38 Mk II adó-vevő

145

A WS 38 Mk II tápegysége

146

A WS 38 Mk II kapcsolási rajza

147

Az adóvevő egység belülről a csövek felől

148

A WS 38 beépítve WS 19 mellé

Zárásként, de nem utolsó sorban pedig újfent köszönjük Dénes Om kedvességét, hogy ez az anyag nálunk láthatott először napvilágot!

Mára ennyi fért bele, de hamarosan beesünk mindenféle rádiós csemegékkel!

Baráti 73!

HA8BDE Dénes

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .