Szovjet harckocsirádiók HA8BDE Dénes tollából – II. rész

Folytatjuk HA8BDE Dénes Om sorozatát. Még egy rész lesz, aztán jönnek a többi rádiós érdekességek, amelyek remélhetően épp úgy elnyerik a köz tetszését, mint a korábbi népszerű és sokat olvasott anyagok.

1r

Íme a 71-TK-1 harckocsirádió adóberendezése 1938-ból. Készült a 203-as számú moszkvai Ordzsonikidze üzemben

Az adó frekvenciaterjedelme 4,000-5,625 MHz rövidhullámon. Teljesítménye húsz Watt, csövezése: három GK36 és egy UB110. Hatótávolsága: menet közben, távbeszélő üzemben egy, álló helyzetben négy kilométer, menet közben, távíró üzemmódban öt kilométer.

2r

71-TK-1 vevőkészüléke (V. Malcev gyűjteményéből. Oroszország)

A vevő frekvenciaterjedelme 4,000-5,625 MHz rövidhullámon. Kapcsolási rendszere szuperheterodin, csövezése: három SB112 és négy UB110. A szükséges elektroncsöveket a Cselkovóban települt 191-es számú üzem gyártotta.

3r

71-TK-3 típusú szovjet harckocsirádió, balra a vevő, jobbra az adó. A kép jobb szélén egy másik harckocsi rádió, az 9-RM adó és RSI-4T vevő látható

A 71-TK-3 frekvenciaterjedelme 4,000-5,625 MHz rövidhullámon. Teljesítménye húsz Watt, csövezése három GK36 és egy UB110. Hatótávolsága: menet közben, távbeszélő üzemben egy, álló helyzetben négy kilométer, távíró üzemmódban menet közben öt kilómétert tudott áthidalni. A vevő frekvenciaterjedelme 4,000-5,625 MHz rövidhullámon, kapcsolás rendszere pedig szuperheterodin. Csövezése három SB112 és négy UB110. A szükséges elektroncsöveket Cselkovóban a 191. számú üzem gyártotta. Antennája egy másfél méteres függőleges sugárzó volt. A 71-TK-3 készüléke láthatóan hasonló, mint a 71-TK-1, mindössze kisebb változtatások történtek, így például nagyobb teljesítményű lett az umformer, más típusú tápegység-csatlakozók kerülte rá valamint szaporodtak a hűtő-furatok a csöveket védő ajtón.

4r

A 71-TK-3 kapcsolási rajza (balra az adó, jobbra a vevőrész)

Szovjet harckocsi-rádiók a negyvenes években…

A T-34 harckocsi gyártásával a korlátantenna eltűnt és helyette megjelent a botantenna. Ez messziről alig volt felismerhető. Az 1940-41-ben gyártott T-34-76 típusokon a páncéltest elejére, jobb oldalra szerelték az antennákat (már amelyik kocsira szereltek…), mert a vezetőtől jobbra ülő lövész kezelte a rádiót.

1942 végéig az volt helyzet, hogy egy három harckocsiból álló szakaszban csak a szakaszparancsnoki járműben volt rádió, a másik kettő csak követte a parancsnokát és kimaradt a célmegjelölésből. Ha az ellenség kilőtte a szakaszparancsnoki harckocsit, a maradék két kocsival még könnyebb volt elbánni. A HM Hadtörténeti Intézet és Múzeum kiváló hadtörténésze, Számvéber Norbert szerint 1943 nyarán a szovjet harckocsizóknál még mindig csak szakaszparancsnoktól fölfelé volt híradás.

5rAz antenna elől, jobboldalon van. (A tornyot itt hátra fordították.)

 6r

 A képen a T-34-76 szemlélhető

7r

Ezen az 1942-es fotón látható T-34-en van antenna, de legtöbb harckocsin nem volt

 A következő berendezés a 9-R harckocsirádió. A rádióállomás a 9-RM adóból és az RSI-4T vevőkészülékből állt. Frekvencia terjedelme 4,0-5,63 MHz-ig tartott, üzemmódja csak távbeszélést (A3) tett lehetővé. Az antennateljesítmény durván tíz Watt volt. A vevőkészülék hat csöves, szuperheterodin rendszerű. Gyártás: RSI-4T 1941-től, adóval együtt 1943-tól.

8r

A 9-RM adókészülék

9r

A 9-RM adókészülék belseje

Az adó csövezése két darab 6P3 vagy kettő 6L6 elektroncső. Az adó umformer RU 45 B típusú, szekunder feszültsége négyszázötven Volt. Az antenna teljesítményre különböző adatokat találtunk, ezért számítást végeztünk: katalógus szerint a 6L6 cső négyszáz Voltos anódfeszültség mellett százkét mA anódáramot vesz fel, ez 40,8 Watt anód disszipációnak felel meg. Nem korrekt számítás szerint a kisugárzott energia ennek nagyjából az egynegyede, tíz Watt lehetett. A vevőkészülék részére szükséges kettőszáz Voltos anódfeszültséget RU 11B típusú umformer szolgáltatja.

10r

RSI-4T vevőkészülék

11r

A 9-RM tankrádió kapcsolási rajza

A későbbi típusoknál a rádiót és az antennát a toronyba helyezték, a parancsnok közelébe. (Például a T-34-85 típuson, 1944 végén. A lángszórós kocsikon az antenna a torony végére, hátra került.)

12r

Egy T-34 -85 harckocsi 1944-ből. Az antenna már a tornyon van

Mára ennyi fért bele, de hamarosan begördül a folytatás!

Baráti 73!

HA8BDE

Dénes

és

HA5CBM

Miklós

Military Szakosztály

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .