Folytatjuk HA8BDE Dénes Om remek cikksorozatát. Jövő héten pedig újabb érdekességek futnak be – ezúttal az angol – tankrádiók világából…
A bal felső sarokban látható sötét folt: búvónyílás a torony tetején.
BC 603 vevőkészülék
A tíz csöves vevőkészüléket az adóhoz hasonlóan tíz csatornán kristályokkal programozták. A kristálykészlet minden rádióhoz nyolcvan darabból állt.
A vevő anódfeszültségét ugyancsak umformerrel állították elő a rendelkezésre álló tizenkét vagy huszonnégy Voltból, de jóval kisebb teljesítménnyel, mint az adónál. A készülékeket és az antennát a forgótorony hátsó részén helyezték el.
A BC 603 és 604 rádiókészülékek mérete nem nagyon tér el a német vagy magyar harckocsi rádióktól, ugyanakkor ez az egyetlen harckocsi-rádió, melybe beépítették az umformereket. Ez a megoldás technikailag jól kivitelezett és jó zavarszűréssel ellátott villamosgépeket igényelt.
A századparancsnoki harckocsikban ugyanezt a készüléket használták, egy további BC603 vevőkészülékkel kiegészítve. Ez a plusz vevőkészülék tette lehetővé, hogy a parancsnok egy másik rádióhálóba bekapcsolódhasson.
A BC 604 adótól jobbra két darab BC603 vevő látható.
SCR-506 harckocsirádió
Egészen más rendszerben dolgoztak a zászlóalj-parancsnokok rádiósai. Ezek a kocsik SCR 506 típusú állomással voltak felszerelve, mely 1,5-6,0 MHz közötti (vagy 2,0-4,5 MHz közötti) rövidhullámon, AM üzemben dolgozott és jelentős, ötven Watt teljesítményű, BC 653 típusú adóval, valamint BC 652 vevőkészülékkel rendelkezett.
Az SCR 506 rádióállomás parancsnoki kocsiba szerelve
BC 653 adókészülék
A BC653 típusú, négy csöves adót, távbeszélő üzemben tizenkettő-huszonkettő Watt teljesítmény, távíró üzemben ötven-kilencven Watt antennateljesítmény jellemezte. Ötszáz vagy ezer Volt anódfeszültségét umformer alakította át a kocsik tizenkettő vagy huszonnégy Voltos akkumulátoráról. A kétféle teljesítmény és feszültség adatból kitűnik, hogy az anódfeszültség átkapcsolásával az adókészüléket növelt vagy csökkentett teljesítményű üzemben lehetett használni.
BC 652 vevőkészülék
A BC652 vevőkészüléket tizenegy csővel építették fel és kristály kalibrátorral rendelkezett. Kétszázhetvennégy Voltos anódfeszültségét umformer állította elő.
Bár Európában a németekkel szemben a könnyű harckocsik alkalmatlan harceszközök voltak, az US. Army által az afrikai hadszintéren – majd a háború végén Európában is – jelentős számban bevetésre kerültek.
Az US. M5 STUART típusú könnyű harckocsi
Az M3 és M5 Stuart könnyűharckocsikat igen nagy számban gyártották és SCR-245, vagy SCR-528 rádiókkal látták el.
SCR-245 harckocsirádió
Az 1941-től gyártott SCR-245 rádióállomás BC-223 típusú adókészülékből és BC-312 vevőből állt. Részét képezték a felszerelésnek a forgó átalakítók (dinamotor), öt részes botantenna és a BC-321 típusú kontrol-panel.
Adókészülék: BC-223 vagy BC-223-A
Hullámhossz: 2,0-5,2 MHz
2,0.4,5 MHz, 150-66,7 méterig az „A” változatnál
Antennateljesítmény: tíz-tizenöt Watt
Üzemmódok: A-1, A-2 és A-3
Hatótávolság: hetven kilométer
Csövek: két darab VT 62, három VT 63.
Umformer: PE-55 típus, tizenkettő / ötszáz Volt
A BC 223A rádióadó
A BC 223 adó kapcsolási rajza
Vevőkészülék: BC-312 vagy BC-312-C
Hullámhossz: 1,5-18,0 MHz
Kapcsolás: Szuperheterodin
Csövek: négy 6K7, 6L7, 6R7,kettő 6C5, 6F6.
Umformer: DM-21-G típus, 13,5 / kétszázötven Volt
A BC 312 vevőkészülék
Az antenna elhelyezése a Stuarton
Az antenna elhelyezésee az US. M3 Stuarton
Az M5-nél a toronyba került a rádió és a torony hátuljára az antenna
Mára ennyi fért bele, jövő héten pedig befut az angol vonal.
Baráti 73!
HA8BDE Dénes