Rádiós csemegék a légi irányítás múltjából

Klubunk vezetése kiemelt figyelmet fordít a múlt megismerésére – ennek részeként járt nálunk tavasszal dr. Moys Péter, a hazai légi irányítás egyik „nagy öregje”. A két részes, remek előadás után megkértük Pétert, ha van rá ideje és lehetősége, keressen nekünk néhány fotót, amelyet mi itt megosztunk a nagyérdeművel. Az alábbi „csomag csemegét” tőle kaptuk – fogadjátok tehát szeretettel. Fontos megjegyezni, tervezzük, hogy a fotókon szemlélhető katonai és polgári rádiókészülékeket a közeljövőben bemutatjuk – ám ha Te megelőzöl bennünket, s írsz bármelyikről pár sort nekünk, akkor az anyagodat a forrás megjelölésével együtt közzé tesszük.
1

A budaörsi repülőtér adóháza a tétényi fennsíkon 1948-ban

2

A budaörsi GONIO 1948-ban.

3

TELEFUNKEN tábori adó-vevő Budaörsön 1946-ban.

A Posta Repülőtéri Rádióhivatal dolgozói nagy és hősies munkát végeztek, amikor 1946. október 7-én budaörsi repülőtéren üzembe helyezték a rádió iránymérő állomást és két adó/vevő berendezést. Hívójele: HAM ••••/•—/——/

4

Budapest Rádió 1961 Kotrik Margit

A külföldi repülőgépekkel (KLM, SABENA) az egyre jobban terjedő A3-as üzemmód (fónikus) miatt a “Budapest Rádió” a 4689,5 kHz, 6582 kHz és 11299 kHz frekvenciákon tartott távoli, az ország határokon kívüli összeköttetést. (A SABENA DC-6-osain még volt fedélzeti rádiós, de a KLM L-188 Lockheed Electráin már nem. A Budapest Rádió első berendezéseit a skandináv SAS légitársaságtól kapta a MALÉV.
5

Az irányító toronyban Ferihegyen Várnai László 1961

6

A „Ferihegy Torony” rádióállomás a 118,100 MHz frekvencián dolgozott A3 üzemmódban.

Középen látható beépítve egy korábbi USAF fedélzeti rádió berendezés, amely a 3732 kHz frekvencián, mint tartalék berendezés volt üzemben.

7

Távoli gépkísérő munkahely TESLA rádiókkal.

A “Control” (Távolkörzet) szoba is új berendezéseket kapott. 125,50 MHz a Control, 126,50 MHz a magaslégtéri munkahely frekvenciája, az átrepülő TU 104-esek számára. De mellette még dolgoztak a rövidhullámú ún. gépkísérő munkahelyek is! 3665 kHz volt a Tiszántúli és 3875 kHz a Dunántúli, egyben nemzetközi frekvencia. Araddal a 336 kHz-en dolgoztunk A2 Morse üzemben.
8

Dobos Ottóné (Sicc) rádiótávírász gépkísérő munkahelyen

9

Gépkísérő munkahely TESLA rádióval. Tóth Róbertné Terike

10

Józsa Imre bácsi, nyugdíjas rádiótávírász a nyári szabadságolás idején besegített. 1962

11 Budapest Approach (Közelkörzet) 1973-ban. Arató András

12

Sári Ottó 1975-ben a Közelkörzeti munkahelyen. AR-1-es radarernyők, felette a sarokban „Koreny-A” autonóm másodlagos radar képernyő három repülőgép volt egyszerre azonosítható, jobbra egy Doppler rádióiránymérő, szélirány és szélsebesség kijelzők. A kommunikációs rádió adóberendezések Gyálon voltak.

A képek tulajdonosa és a cikk szerzője semmilyen másod megjelenítéséhez és megosztásához nem járul hozzá!

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.